نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقیان, عفتfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorشمسایی, فرشیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:55Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:55Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:55Z
dc.date.issued2017-10-01en_US
dc.date.issued1396-07-09fa_IR
dc.identifier.citationصادقیان, عفت, محمدی, زهرا, شمسایی, فرشید. (1396). ارتباط استرس با الگوهای ارتباطی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 25(3), 76-86. doi: 10.21859/nmj-25038fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.21859/nmj-25038
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1669-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517977
dc.description.abstractمقدمه: تولد کودک دارای کم‌توانی فشار زیادی بر اطرافیان و به ویژه والدین وارد کند و تمام رویاها و تخیلات آن‌ها را در مورد داشتن فرزندی سالم از بین ببرد و باعث مشکلاتی در ارتباطات خانوادگی و به وجود آمدن عواطف مخرب و منفی آ‌ن‌ها نسبت به کودک شود. هدف این مطالعه ارتباط استرس با الگوهای ارتباطی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مدارس کودکان استثنایی شهر همدان در سال تحصیلی 95-94 صورت گرفت. روش کار: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، تمامی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش‌پذیر در مدارس کودکان استثنایی شهر همدان در سال تحصیلی 95-94 که شامل 53 نفر دختر و 92 نفر بود، انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS-14) و مقیاس‌ ارزیابی رابطه مادر-کودک (MCRE) جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که استرس با الگوهای ارتباطی پذیرش(001/0=P)، سهل‌گیرانه(007/0=P) و طرد (001/0=P)رابطه معنادار و منفی دارد، اما با الگوی ارتباطی بیش حمایتی رابطه‌ای ندارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت داشتن کودک کم‌توان ذهنی برای مادران به حدی استرس ایجاد می‌کند که الگوهای ارتباطی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می دهد، لذا پیشنهاد می‌شود برای حفظ سلامتی و ارتقاء کیفیت زندگی این دسته از مادران برنامه‌هایی اجرا گردد.fa_IR
dc.format.extent662
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.21859/nmj-25038
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subject‌ارتباطfa_IR
dc.subjectمادرانfa_IR
dc.subjectکودکان با ناتوانی.fa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارتباط استرس با الگوهای ارتباطی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بیمارهای مزمن (مراقبت در منزل)fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز پژوهش دانشجویانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات اختالالت رفتاری و سوءمصرف موادfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue3
dc.citation.spage76
dc.citation.epage86


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد