نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدادگر, هادیfa_IR
dc.contributor.authorغلامعلی نژاد, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorعاشوری, جمالfa_IR
dc.contributor.authorعرب سالاری, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:46Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:45Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:46Z
dc.date.issued2015-07-01en_US
dc.date.issued1394-04-10fa_IR
dc.identifier.citationدادگر, هادی, غلامعلی نژاد, فاطمه, عاشوری, جمال, عرب سالاری, زهرا. (1394). ارتباط سبک های رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی با رضایت شغلی پرستاران. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 23(2), 5-14.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1284-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517962
dc.description.abstract  مقدمه: رضایت شغلی متاثر از متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها می توان به سبک های رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سبک های رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی با رضایت شغلی پرستاران انجام شد.   روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش همه پرستاران بیمارستان‌های 15 خرداد و شهید مفتح شهرستان ورامین بود. در کل 110 پرستار به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های رهبری چند عاملی، تعهد سازمانی، شادکامی آکسفورد و رضایت شغلی را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم‌افزار SPSS/19 تحلیل شدند.   یافته­ها: سبک رهبری تحول آفرین (001/0> p و 44/0 r= )، سبک رهبری تبادلی (001/0> p و 36/0 r= )، تعهد عاطفی (001/0> p و 39/0 r= )، تعهد مستمر (001/0> p و 27/0 r= )، تعهد هنجاری (005/0> p و 21/0 r= ) و شادکامی (001/0> p و 53/0 r= ) با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنادار داشتند. در یک مدل پیش ‌ بین شادکامی، سبک رهبری تبادلی، تعهد عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین توانستند 44 درصد از واریانس رضایت شغلی را پیش ‌ بینی کنند. سهم شادکامی در پیش بینی رضایت شغلی بیش از سایر متغیرها بود (48/0= Standrdised Beta ).   نتیجه نهایی: یافته ها نشان داد شادکامی، سبک رهبری تبادلی، تعهد عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین مهمترین پیش ‌ بینی کننده های رضایت شغلی بودند. بنابراین به مدیران، ب رنامه ‌ ریزان و مشاوران پیشنهاد می شود تا به نشانه‌های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه هایی برای بهبود رضایت شغلی پرستاران طراحی کنند.fa_IR
dc.format.extent553
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectتعهد سازمانیfa_IR
dc.subjectرضایت شغلیfa_IR
dc.subjectسبک های رهبریfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارتباط سبک های رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی با رضایت شغلی پرستارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue2
dc.citation.spage5
dc.citation.epage14


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد