نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیه عباسیfa_IR
dc.contributor.authorمهین تفضلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:42Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:42Z
dc.date.issued2009-11-01en_US
dc.date.issued1388-08-10fa_IR
dc.identifier.citationعلیه عباسی, مهین تفضلی. (1388). بررسی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی برمیزان دلبستگی مادر ـ جنین در مادران نخست باردار. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 17(12), 35-45.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1062-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517955
dc.description.abstractمقدمه و هدف : دلبستگی مادر ـ جنین  ارتباط مادر باردار و جنینش را نشان می دهد و بیانگر رابطه عاطفی- هیجانی بین مادر و جنین می باشد و می تواند موجب ایجاد رابطه مطلوب بین مادر و شیر خوار و ارتقاء رشد شناختی ،عاطفی و اجتماعی کودک گردد.لذا اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی   بر میزان دلبستگی مادر- جنین در مادران نخست باردار انجام شده است. روش کار: این پژوهش از نوع مداخله ای است که برروی 83 نفر مادر باردار واجد شرایط انجام شد که از جمعیت آماری زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده وبه طور تصادفی بین دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند .ابزار مورد استفاده شامل فرم مصاحبه و پرسشنامه دلبستگی مادر-جنین    بوده است. برای گروه مورد چهار جلسه دو ساعته کلاسهای آموزش رفتارهای دلبستگی طی یکماه (هفته ای یکبار) برگزار شد .طی این مدت فرم های ثبت رفتارهای دلبستگی به مادران به شکل هفتگی داده می شد تا تکمیل کنند. گروه شاهد مراقبت های معمول بارداری دریافت نمودند .نمره دلبستگی قبل و بعد از مداخله در دو گروه سنجیده شد .جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای، فیشر ،من ویتنی و تی  استفاده شد . نتایج : یافته ها نشان داد که میانگین نمره دلبستگی مادر جنین قبل از مداخله در دو گروه مورد و شاهد به ترتیب 5/0±52/3و43/0±45/3بوده که از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت(78/0(p=. در حالیکه این میانگین بعد از مداخله به ترتیب 38/0±96/3و 41/0±42/3 بوده که اختلاف آماری معنی دار بوده است (001/0 p<). نتیجه نهایی: نتیجه پژوهش نشان می دهد که آموزش و انجام برخی رفتار های دلبستگی می تواند موجب افزایش میزان دلبستگی مادر- جنین گردد که به نوبه خود موجب ایجاد رابطه مطلوب بین مادر و شیر خوار و رشد بهترشناختی، ،هیجانی و اجتماعی  کودک می گردد.fa_IR
dc.format.extent202
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectرفتارهای دلبستگی مادر ـ جنینfa_IR
dc.subjectنخست باردارfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی برمیزان دلبستگی مادر ـ جنین در مادران نخست باردارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue12
dc.citation.spage35
dc.citation.epage45


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد