| dc.contributor.author | فلاحی نیا, غلامحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | دانشگری, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزو, سید رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مقیم بیگی, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | سکوتی, طاهره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:38:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:38:31Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:38:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:38:31Z | |
| dc.date.issued | 2016-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فلاحی نیا, غلامحسین, دانشگری, مجتبی, برزو, سید رضا, مقیم بیگی, عباس, سکوتی, طاهره. (1395). مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان در سال 1394. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 24(1), 9-15. doi: 10.20286/nmj-24012 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.20286/nmj-24012 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1486-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517935 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: شروع سریع عملیات احیای قلبی-ریوی پایه توسط گروه های امدادرسان درحوادث به عنوان یک عامل تعیین کننده در افزایش میزان بقا مصدومین شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش احیای قلبی ریوی پایه به دو روش عملی با مولاژ و نمایش فیلم برآگاهی و عملکرد گروه های امدادرسان انجام شد.
روش کار: این مطالعه تجربی دو گروهی با طرح قبل و بعد، بر روی 72 نفر گروه های امدادرسان (امداد گران هلال احمر وآتش نشانان) شهر همدان صورت گرفت. نمونه ها بصورت تصادفی ساده در دو سازمان انتخاب و به دو گروه 36 نفری (A و B) تقسیم شدند. قبل از مداخله، آگاهی وعملکرد واحدهای مورد پژوهش به وسیله پرسشنامه آگاهی و چک لیست عملکرد سنجیده شد. مداخله بصورت برگزاری دوره آموزش نظری و عملی برای گروه A (مولاژ) در گروه های 6 نفری و درگروه B (فیلم) آموزش بصورت یک فیلم در قالب لوح فشرده با همان محتوا، انجام گرفت. بعد از 7 روز آگاهی و عملکرد مورد سنجش قرار گرفت. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: اختلاف آماری معناداری در آگاهی و عملکرد، بین قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه وجود داشت (05/0 P <)، اما در مقایسه، دو گروه ( Aو B) از نظر میزان آگاهی و عملکرد با یکدیگر اختلاف معنا داری مشاهده نشد (05/0 P >).
نتیجه گیری: براساس یافته های این مطالعه گرچه هر دو روش به یک میزان موثر بود ولیکن آموزش به روش فیلم به واسطه داشتن مزایایی چون استفاده از وقت آزاد، عدم نیاز به کلاس،کاربرد آسان و مقرون به صرفه بودن توصیه می گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 168 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.20286/nmj-24012 | |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | احیای قلبی – ریوی پایه | fa_IR |
| dc.subject | کمک های اولیه | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان در سال 1394 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كاربردي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 9 | |
| dc.citation.epage | 15 | |