نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفلاحی نیا, غلامحسینfa_IR
dc.contributor.authorدانشگری, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorبرزو, سید رضاfa_IR
dc.contributor.authorمقیم بیگی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorسکوتی, طاهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:31Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:31Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:31Z
dc.date.issued2016-06-01en_US
dc.date.issued1395-03-12fa_IR
dc.identifier.citationفلاحی نیا, غلامحسین, دانشگری, مجتبی, برزو, سید رضا, مقیم بیگی, عباس, سکوتی, طاهره. (1395). مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان در سال 1394. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 24(1), 9-15. doi: 10.20286/nmj-24012fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.20286/nmj-24012
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1486-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517935
dc.description.abstractمقدمه: شروع سریع عملیات احیای قلبی-ریوی پایه توسط گروه های امدادرسان درحوادث به عنوان یک عامل تعیین کننده در افزایش میزان بقا مصدومین شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش احیای قلبی ریوی پایه به دو روش عملی با مولاژ و نمایش فیلم برآگاهی و عملکرد گروه های امدادرسان انجام شد. روش کار: این مطالعه تجربی دو گروهی با طرح قبل و بعد، بر روی 72 نفر گروه های امدادرسان (امداد گران هلال احمر وآتش نشانان) شهر همدان صورت گرفت. نمونه ها بصورت تصادفی ساده در دو سازمان انتخاب و به دو گروه 36 نفری (A و B) تقسیم شدند. قبل از مداخله، آگاهی وعملکرد واحدهای مورد پژوهش به وسیله پرسشنامه آگاهی و چک لیست عملکرد سنجیده شد. مداخله بصورت برگزاری دوره آموزش نظری و عملی برای گروه A (مولاژ) در گروه های 6 نفری و درگروه B (فیلم) آموزش بصورت یک فیلم در قالب لوح فشرده با همان محتوا، انجام گرفت. بعد از 7 روز آگاهی و عملکرد مورد سنجش قرار گرفت. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: اختلاف آماری معناداری در آگاهی و عملکرد، بین قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه وجود داشت (05/0 P <)، اما در مقایسه، دو گروه ( Aو B) از نظر میزان آگاهی و عملکرد با یکدیگر اختلاف معنا داری مشاهده نشد (05/0 P >). نتیجه گیری: براساس یافته های این مطالعه گرچه هر دو روش به یک میزان موثر بود ولیکن آموزش به روش فیلم به واسطه داشتن مزایایی چون استفاده از وقت آزاد، عدم نیاز به کلاس،کاربرد آسان و مقرون به صرفه بودن توصیه می گردد.fa_IR
dc.format.extent168
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.20286/nmj-24012
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectاحیای قلبی – ریوی پایهfa_IR
dc.subjectکمک های اولیهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان در سال 1394fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکیfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue1
dc.citation.spage9
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد