نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضی, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorشمسی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorخورسندی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorروزبهانی, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorرنجبران, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:31Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:31Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:31Z
dc.date.issued2016-06-01en_US
dc.date.issued1395-03-12fa_IR
dc.identifier.citationرضی, طاهره, شمسی, محسن, خورسندی, محبوبه, روزبهانی, نسرین, رنجبران, مهدی. (1395). تأثیر آموزش بر خودکارآمدی مادران درخصوص برخورد با نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال شهر اراک در سال 1393. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 24(1), 1-8. doi: 10.20286/nmj-24015fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.20286/nmj-24015
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1428-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517934
dc.description.abstractمقدمه: آموزش و مشاوره رفتارهای دلبستگی قبل از تولد می تواند ارتقاء دهنده ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مشاوره در اولین بارداری بر دلبستگی مادر و جنین در سال 1394 در شهر همدان انجام شد. روش کار: این پژوهش ‌یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود. افراد نمونه 110 نفر زن نخست زا بودند که در سن حاملگی 32-30 هفته قرارداشته و به صورت تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه  55 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کرانلی برای سنجش دلبستگی مادر به جنین بود. قبل از مشاوره پرسشنامه درهر دو گروه تکمیل شد. سپس چهار جلسه مشاوره گروهی، هر هفته در طی یک ماه برای مادران گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای روتین بارداری گذاشته شد. در حالیکه گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین را دریافت می کردند. دو هفته پس از اتمام مشاوره، افراد در دو گروه مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. میانگین نمرات دلبستگی مادر-جنین بین دو گروه و درون گروهها با یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها: میانگین نمرات دلبستگی مادر به جنین بعد از مشاوره در گروه آزمون تفاوت اماری معنی داری با گروه کنترل داشت (P < 0.001). میزان دلبستگی در گروه مورد افزایش معنی داری داشت در حالیکه در گروه شاهد تغییر معنی دار آماری مشاهده نشد. نتیجه گیری: مشاوره رفتارهای دلبستگی به مادران در طی مراقبتهای پره ناتال می تواند در جهت ارتقاء ارتباط مادر-جنین موثر باشد.fa_IR
dc.format.extent165
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.20286/nmj-24015
dc.subjectدلبستگیfa_IR
dc.subjectجنینfa_IR
dc.subjectبارداریfa_IR
dc.subjectمشاورهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش بر خودکارآمدی مادران درخصوص برخورد با نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال شهر اراک در سال 1393fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اراکfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage8


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد