| dc.contributor.author | رضی, طاهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | شمسی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | خورسندی, محبوبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | روزبهانی, نسرین | fa_IR |
| dc.contributor.author | رنجبران, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:38:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:38:31Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:38:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:38:31Z | |
| dc.date.issued | 2016-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضی, طاهره, شمسی, محسن, خورسندی, محبوبه, روزبهانی, نسرین, رنجبران, مهدی. (1395). تأثیر آموزش بر خودکارآمدی مادران درخصوص برخورد با نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال شهر اراک در سال 1393. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 24(1), 1-8. doi: 10.20286/nmj-24015 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.20286/nmj-24015 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1428-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517934 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: آموزش و مشاوره رفتارهای دلبستگی قبل از تولد می تواند ارتقاء دهنده ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مشاوره در اولین بارداری بر دلبستگی مادر و جنین در سال 1394 در شهر همدان انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود. افراد نمونه 110 نفر زن نخست زا بودند که در سن حاملگی 32-30 هفته قرارداشته و به صورت تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 55 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کرانلی برای سنجش دلبستگی مادر به جنین بود. قبل از مشاوره پرسشنامه درهر دو گروه تکمیل شد. سپس چهار جلسه مشاوره گروهی، هر هفته در طی یک ماه برای مادران گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای روتین بارداری گذاشته شد. در حالیکه گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین را دریافت می کردند. دو هفته پس از اتمام مشاوره، افراد در دو گروه مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. میانگین نمرات دلبستگی مادر-جنین بین دو گروه و درون گروهها با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها: میانگین نمرات دلبستگی مادر به جنین بعد از مشاوره در گروه آزمون تفاوت اماری معنی داری با گروه کنترل داشت (P < 0.001). میزان دلبستگی در گروه مورد افزایش معنی داری داشت در حالیکه در گروه شاهد تغییر معنی دار آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: مشاوره رفتارهای دلبستگی به مادران در طی مراقبتهای پره ناتال می تواند در جهت ارتقاء ارتباط مادر-جنین موثر باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 165 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.20286/nmj-24015 | |
| dc.subject | دلبستگی | fa_IR |
| dc.subject | جنین | fa_IR |
| dc.subject | بارداری | fa_IR |
| dc.subject | مشاوره | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش بر خودکارآمدی مادران درخصوص برخورد با نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال شهر اراک در سال 1393 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اراک | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اراک | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اراک | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اراک | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اراک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 8 | |