نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپرتو, افسانهfa_IR
dc.contributor.authorحیاتی, مژگانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:38:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:38:30Z
dc.date.available1399-08-22T03:38:29Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:38:30Z
dc.date.issued2019-05-01en_US
dc.date.issued1398-02-11fa_IR
dc.identifier.citationپرتو, افسانه, حیاتی, مژگان. (1398). اثربخشی آموزش فرا‌شناخت بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان باردار: پژوهشی نیمه‌تجربی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(2), 125-132. doi: 10.30699/sjhnmf.27.2.125fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.27.2.125
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1878-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517932
dc.description.abstractمقدمه: بارداری از حساس‌ترین دوره‌های زندگی انسان است و به همین دلیل کیفیت زندگی زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. آموزش فرا‌شناخت یکی از روش‌های بهبود بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان باردار هدف این پژوهش اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان باردار است.  روش‌کار: روش این پژوهش نیمه‌تجربی از نوع طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری آن همه زنان باردار تحت مراقبت‌های پزشکی مراجعه‌کننده به بیمارستان نمازی شهر شیراز در سال ۱۳۹۵ بود. حجم نمونه ۶۰ نفر از این جامعه بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی در دو گروه ۳۰‌نفره مداخله و کنترل جای گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی، و برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس تک‌متغیره و SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد.  یافته‌ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش‌آموزان گروه مداخله ۲/۸±۳۳/۴ و گروه کنترل ۲/۹±۳۴/۷ بود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که میانگین پیش‌آزمون بهزیستی روان‌شناختی در گروه مداخله ۸۵/۶ بود که در پس‌آزمون به ۹۹/۲ افزایش یافت (۰/۰۰۰۱>F=۴۴/۲۰ ، P)، اما میانگین پیش‌آزمون گروه کنترل ۸۴/۸ بود که در پس‌آزمون به ۸۵/۴ رسید (۰/۰۵>P). میانگین پیش‌آزمون کیفیت زندگی در گروه مداخله ۷۱/۲ بود که در پس‌آزمون به ۸۹/۷ افزایش یافت (۰/۰۰۰۱>P)، اما میانگین پیش‌آزمون گروه کنترل ۸۶/۵ بود که در پس‌آزمون به ۸۷/۱ رسید (۰/۰۵>F=۳۰/۷۰ ، P).  نتیجه‌گیری: نتیجه می‌گیریم که آموزش فراشناخت در افزایش بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان باردار مؤثر بوده است. نتایج این پژوهش می‌تواند برای بهبود بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان باردار استفاده شود.   fa_IR
dc.format.extent496
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.27.2.125
dc.subjectفراشناختfa_IR
dc.subjectبهزیستی روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectبارداریfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش فرا‌شناخت بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان باردار: پژوهشی نیمه‌تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، دانشکده مشاوره، دانشگاه پیام نور، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue2
dc.citation.spage125
dc.citation.epage132


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد