| dc.contributor.author | شمسایی, فرشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | شکوهی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرهادیان, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقیان, عفت | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:38:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:38:28Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:38:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:38:28Z | |
| dc.date.issued | 2019-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شمسایی, فرشید, شکوهی, زهرا, فرهادیان, مریم, صادقیان, عفت. (1398). مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان سن دبستان با والدین مبتلا به اختلال روانی و بدون والدین مبتلا به اختلال روانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 27(2), 97-106. doi: 10.30699/sjhnmf.27.2.97 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.27.2.97 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1891-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517929 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: مهارتهای اجتماعی عامل مهمی در موفقیت یا شکست هر فرد در اجتماع است. این پژوهش برای تعیین مهارتهای اجتماعی کودکان سن دبستان با والدین مبتلا به اختلال روانی و بدون والدین مبتلا به اختلال روانی انجام شد.
روش کار: در این پژوهش مورد شاهدی ۶۰ کودک ۶ تا ۱۲ساله با والد مبتلا به اختلال روانی با ۶۰ کودک ۶ تا ۱۲ساله با والدین بدون اختلال روانی به روش دردسترس انتخاب شدند. محیط پژوهش مرکز آموزشی درمانی فرشچیان همدان در سال ۱۳۹۶ بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و فرم والدی پرسشنامه استاندارد مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت بود که والدین آنها را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ و آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی، شامل تی تست، آنالیز کوواریانس و آزمون کای دو، انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد نمره مهارتهای اجتماعی کودکان در گروه مورد ۱۰/۸±۵۶/۴۳ و در گروه شاهد ۸/۷±۵۸/۴۶ بود. میانگین نمره مهارتهای اجتماعی کودکان در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنیداری با یکدیگر نداشت (۰/۲۵۹=P).
نتیجهگیری: مهارت اجتماعی کودکان در هر دو گروه در محدوده متوسط قرار داشت و سطح مطلوبی نداشت. بنابراین بازنگری شیوههای آموزشی و تربیتی در سطح خانواده و نیز برنامههای آموزشی و پرورشی را برای ارتقا و تکامل مهارتهای اجتماعی لازم است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 559 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.27.2.97 | |
| dc.subject | والدین | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان سن دبستان | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات روانی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان سن دبستان با والدین مبتلا به اختلال روانی و بدون والدین مبتلا به اختلال روانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار،گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات بیمارهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 97 | |
| dc.citation.epage | 106 | |