نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورحاجی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorواحدیان شاهرودی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorاسماعیلی, حبیب اللهfa_IR
dc.contributor.authorپورحاجی, فهیمهfa_IR
dc.contributor.authorهارونی, جوادfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:37:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:37:56Z
dc.date.available1399-08-22T03:37:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:37:56Z
dc.date.issued2013-12-01en_US
dc.date.issued1392-09-10fa_IR
dc.identifier.citationپورحاجی, فاطمه, واحدیان شاهرودی, محمد, اسماعیلی, حبیب الله, پورحاجی, فهیمه, هارونی, جواد. (1392). بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی مراحل تغییر در ارتقای رفتار خودآزمایی پستان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 21(4), 59-68.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1190-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517875
dc.description.abstract  مقدمه: سرطان پستان یکی ازبیماری های مزمن غیرواگیر زنان است که موجب به خطر انداختن سلامت آنان می گردد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی برالگوی مراحل تغییردر ارتقای رفتار خودآزمایی پستان انجام شد.   روش کار: این مطالعه به صورت نیمه تجربی طی دو مرحله انجام شد. ابتدا برای تعیین قدرت پیش بینی کنندگی الگوی مراحل تغییر،پرسشنامه بین410 نفر از داوطلبان که به صورت طبقه ای از5 مرکز بهداشت انتخاب شده بودند توزیع گردید. سپس یک مرکز بهداشت شهرستان به تصادف انتخاب و39 نفر از دو مرکز بهداشتی درمانی تابعه آن بعنوان گروه آزمون و کنترل در نظر گرفته شد. برنامه آموزشی جهت گروه آزمون طی 4 جلسه اجرا گردید و در گروه کنترل، مداخله ای انجام نشد. 2 ماه بعد، مجدداً پرسشنامه مذکور توسط افراد هر دو گروه، تکمیل و نتایج بدست آمده مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss16 و آزمونهای آماری تی زوجی، ویلکاکسون، من ویتنی و کندال تجزیه و تحلیل شد .   یافته ها: میانگین نمره سن واحدهای پژوهش6/7 ± 3/33 بود. آزمون t زوجی نشان داد نمره آگاهی بعد نسبت به قبل از آموزش درگروه آزمون افزایش یافته بود (001/0> p و 9/6 t= )، همچنین آزمون کندال نشان داد که افراد در گروه آزمون زمان انجام مداخله از پیشرفت مثبت و معناداری درمراحل تغییر برخوردار بودند( 001/0= P ) .   نتیجه نهایی: نتایج مطالعه اثربخشی این برنامه آموزشی را درارتقای رفتار خودآزمایی پستان تأیید می کند، لذا برای بهبود سلامت زنان می توان از این الگو به عنوان چارچوبی در طراحی برنامه های آموزشی استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent1484
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزش خودآزمایی پستانfa_IR
dc.subjectالگوی مراحل تغییرfa_IR
dc.subjectداوطلبان سلامتfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی مراحل تغییر در ارتقای رفتار خودآزمایی پستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue4
dc.citation.spage59
dc.citation.epage68


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد