• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 28, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 28, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش تصویری و آموزش بازخوردمحور بر میزان تبعیت دارویی بیماران نارسایی قلبی

    (ندگان)پدیدآور
    آقامحمدی, مریمخطیبان, مهنازسلطانیان, علیرضاخلیلی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    564.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: عدم تبعیت دارویی مانع دستیابی به اهداف درمانی در بیماران قلبی‌عروقی می‌شود و آموزش جهت افزایش تبعیت دارویی امری ضروری است. بنابراین، مطالعۀ حاضر تأثیر دو روش آموزش بازخوردمحور و تصویری را بر تبعیت دارویی بیماران نارسایی قلبی بررسی کرده است. روش‌ کار: این مطالعه به صورت نیمه‌تجربی روی ۲۱۰ نفر از بیماران نارسایی قلبی در بیمارستان قلب همدان در سال ۱۳۹۸ انجام شد. بیماران به صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی ساده در یکی از سه گروه آموزش بازخوردمحور، تصویری و کنترل قرار گرفتند. جلسات آموزشی در طی سه جلسه در سه روز متوالی برگزار شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه دموگرافیک و تبعیت دارویی موریسکی قبل، بلافاصله و شش‌هفته بعد از آموزش گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری واریانس، کوواریانس و اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: تبعیت دارویی در بدو ورود به مطالعه بین سه گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. بلافاصله بعد از آموزش به‌طور معناداری تبعیت دارویی در گروه بازخوردمحور و تصویری بیشتر از گروه کنترل بود (۰/۰۰۱>P)، اما تفاوتی بین گروه بازخوردمحور با تصویری وجود نداشت (۰/۱۲۳=P) شش‌هفته بعد از آموزش تبعیت دارویی در گروه بازخوردمحور به‌طور معناداری بالاتر از گروه تصویری و کنترل گزارش شد (۰۰۱/۰>P). بین دو روش در سطوح مختلف تحصیلات تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد (۰/۰۵>P).  نتیجه‌گیری: آموزش بازخوردمحور باعث حفظ و نگهداری تبعیت دارویی در بیماران نارسایی قلبی می‌شود؛ بنابراین، توصیه می‌شود پرستاران از این روش آموزشی جهت بهبود تبعیت دارویی در این بیماران استفاده کنند.
    کلید واژگان
    نارسایی قلبی
    تبعیت دارویی
    آموزش
    پرستاری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-05-01
    1399-02-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد، مرکزتحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
    استاد، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
    استاد، گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
    مربی، مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.28.3.193
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2142-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517849

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب