• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 27, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 27, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر به‌کارگیری برنامه آموزشی بر خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع: مطالعه کارآزمایی بالینی

    (ندگان)پدیدآور
    بحیرائی, نرگسدهقانی, مریمخاچیان, آلیس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    505.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    p style=font-style: normal; text-align: justify;span style=font-size:14px;span style=font-family:iransans;span style=color:#000080;strongمقدمه: /strong/spanافراد مبتلا به صرع به ‌منظور سازگاری با تشنج و مدیریت آن، نیاز به شناسایی عوامل برانگیزاننده تشنج و به‌کاربردن اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن آسیب تشنجی دارند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر به کار گیری برنامه آموزشی بر خود مدیریتی بیماران مبتلا به صرع انجام گرفت.br span style=color:#000080;strongspan style=letter-spacing:-.1pt;روش‌کار:/span/strong/spanspan style=letter-spacing:-.1pt; این پژوهش به روش نیمه‌/span span style=letter-spacing:-.1pt;تجربی روی ۹۰ بیمار مبتلا به صرع مراجعه‌کننده به انجمن صرع ایران انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس بود و نمونهshy; ها به روش تصادفی در دو گروه کنترلnbsp; (۴۵ نفر) و آزمونnbsp; (۴۵ نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمون در سه جلسه آموزش حضوری شرکت کردند که یکی از پژوهشگران در انجمن صرع برگزار می‌کرد. همه بیماران فرم اطلاعات مربوط به بیماری، پرسش‌نامهshy; های متغیرهای دموگرافیک و خودمدیریتی صرع را قبل و ۶ هفته بعد از مداخله تکمیل کردند. سپس دادهshy; ها به روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف/span span style=letter-spacing:-.1pt;‌معیار) و استنباطی (آزمون‌های آماری تی‌مستقل و تی‌زوجی) و آزمون کولموگروف - اسمیرنوف با نرم‌افزار SPPS/span span style=letter-spacing:-.1pt;نسخه ۲۲، تحلیل شدند./spanbr span style=color:#000080;strongیافته‌ها:/strong/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:#000080; /spanنتایج مطالعه نشان داد قبل از اجرای برنامه آموزشی، دو گروه کنترل و آزمون در همه ابعاد خودمدیریتی دارویی، اطلاعات تشنج، ایمنی و سبک زندگی، تفاوت معنی‌داری نداشتند (۰/۰۵ /spanemspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;P/span/emspan style=letter-spacing:-.2pt;)، اما پس از مداخله، نمرات خودمدیریتیِ دو گروه در ابعاد یادشده دارای تفاوت معنی‌دار بودند (۰/۰۵/spanemspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;P/span/emspan style=letter-spacing:-.2pt;)./spanbr span style=color:#000080;strongنتیجه گیری:/strong/span اجرای برنامه آموزشی خودمدیریتی، تأثیری مثبت بر ارتقای رفتارهای خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع داشت. اجرای چنین برنامهshy; هایی برای افزایش سازگاریِ افراد مبتلا به صرع با بیماری خود، توصیه میshy; شودstrong./strong/span/span/p
    کلید واژگان
    آموزش
    خود مدیریتی
    صرع
    پرستاری

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2019-03-01
    1397-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    گروه پرستاری داخلی‌جراحی، دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
    گروه پرستاری کودکان، دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
    گروه پرستاری داخلی‌جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران ، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.361
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1974-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517800

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب