| dc.contributor.author | انصاری جابری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارعی فتح آبادی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدی پور, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نگاهبان بنابی, طیبه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:37:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:37:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:37:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:37:13Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | انصاری جابری, علی, زارعی فتح آبادی, علیرضا, مهدی پور, علی, نگاهبان بنابی, طیبه. (1397). تأثیر حضور اعضای خانواده آموزشدیده بر میزان اضطراب بیماران تحت اعمال تهاجمی بخش اورژانس: یک کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 27(5), 335-343. doi: 10.30699/ajnmc.27.5.335 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.335 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2014-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517797 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: امروزه علیرغم تمرکز بر پروسیجرهای مراقبت خانوادهمحور، شناخت کمی در مورد درک بیماران بزرگسال از حضور اعضای خانواده در زمان مراقبتهای اورژانسی و روشهای تهاجمی وجود دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر حضور و آموزش قبل از حضور اعضای خانواده بر میزان اضطراب بیماران تحت پروسیجرهای تهاجمی پرستاری بستری در بخش اورژانس طراحی شده است.
روشکار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفیسازیشده، ۹۰ نفر از بیماران تحت اعمال تهاجمی و اعضای خانواده آنها بر اساس معیارهای ورود، انتخاب و به روش تصادفی کمینهسازی در سه گروه ۳۰ نفره (با حضور اعضای خانواده آموزشدیده، با حضور اعضای خانواده آموزشندیده و بدون حضور اعضای خانواده) قرار گرفتند. اضطراب بیماران با استفاده از پرسشنامه اشپیلبرگر قبل و بعد از اعمال تهاجمی اندازهگیری شد. دادهها با نسخه ۱۶ نرمافزار SPSS و نیز آزمونهای مجذور کای، کروسکال والیس، تیزوجی و ANOVA در سطح معنیداری ۰/۰۵ تحلیل شد.
یافتهها: سه گروه از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی بیماران و اعضای خانواده همسان بودند. هر سه گروه در مرحله بعد از مداخله میانگین نمره اضطراب پایینتری نسبت به قبل از مداخله داشتند (۰/۰۰۱=P). در مقایسه بینگروهی، تفاوت معنیداری بین میانگین و انحرافمعیار نمره اضطراب قبل (۰/۱۳۱=P) و بعد از مداخله (۰/۳۰۹=P) مشاهده نشد.
نتیجه گیری: حضور اعضای خانواده و دریافت آموزش قبل از حضور نتوانست از اضطراب بیماران تحت پروسیجرهای تهاجمی پرستاری بکاهد. لازم است جنبههای مختلف موضوع حضور خانواده حین اجرای پروسیجرهای تهاجمی در مطالعات بعدی مدنظر محققین قرار بگیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 409 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.335 | |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | اعمال تهاجمی | fa_IR |
| dc.subject | حضور اعضای خانواده | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت بیمارمحور | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت خانوادهمحور | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر حضور اعضای خانواده آموزشدیده بر میزان اضطراب بیماران تحت اعمال تهاجمی بخش اورژانس: یک کارآزمایی بالینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 335 | |
| dc.citation.epage | 343 | |