نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدری, زینبfa_IR
dc.contributor.authorآخوندزاده, گلبهارfa_IR
dc.contributor.authorحجتی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:37:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:37:12Z
dc.date.available1399-08-22T03:37:12Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:37:12Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationحیدری, زینب, آخوندزاده, گلبهار, حجتی, حمید. (1397). ‌تأثیر آموزش از طریق فضای مجازی بر خودکارآمدی شیردهی زنان نخست‌زای شهرستان شاهرود یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(5), 315-325. doi: 10.30699/ajnmc.27.5.315fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.315
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2056-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517795
dc.description.abstractمقدمه: زنان نخست‌زا برای شروع و ادامه شیردهی با ‌چالش‌‌های زیادی روبه‌رو هستند. خودکارآمدی شیردهی یک متغیر روان‌شناختی و انگیزشی مهم و در عین حال تعدیل‌پذیر برای تداوم تغذیه با شیر مادر است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق فضای مجازی بر خودکارآمدی شیردهی زنان نخست‌زا انجام شد. روش‌کار: این مطالعه از نوع تجربی کلاسیک، روی ۶۵ نفر از زنان نخست‌زای ۲۸-۳۲ هفته انجام شد که در سال ۱۳۹۷ به مراکز آمادگی برای زایمان شهرستان شاهرود مراجعه کردند. از بین چهار مرکز بهداشتی این شهرستان، دو مرکز به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس به شیوه در دسترس، ۶۵ نفر در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون، برنامه آموزش شیردهی را به طور حضوری و مجازی در ۷ گامِ ۶۰-۴۵ دقیقه‌ای دریافت کردند. داده‌ها با پرسش‌نامه‌‌های دموگرافیک و خودکارآمدی شیردهی جمع‌آوری و در نسخه ۲۱ از نرم‌افزار SPSS وارد شدند و با آزمون‌‌های آماری تی مستقل، تی زوجی و کوواریانس در سطح معنی‌داری ۰/۰۵>P تحلیل شدند. یافته‌ها: آزمون تی مستقل، اختلاف معنی‌داری بین میانگین خودکارآمدی دو گروه آزمون و کنترل، قبل از انجام مداخله نشان نداد (۰/۱=P) اما پس از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (۰/۰۱>P). نتیجه گیری: آموزش از طریق فضای مجازی می‌تواند به عنوان یک روش جدید و مؤثر در خودکارآمدی شیردهی زنان نخست‌زا استفاده شود. بنابراین، به نظر می‌رسد بتوان با آموزش مادران، عوامل مرتبط با خودکارآمدی شیردهی را اصلاح کرد و وضعیت شیردهی را بهبود بخشید.fa_IR
dc.format.extent721
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.5.315
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectزنان باردارfa_IR
dc.subjectشیردهیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectزنان نخست‌زاfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.title‌تأثیر آموزش از طریق فضای مجازی بر خودکارآمدی شیردهی زنان نخست‌زای شهرستان شاهرود یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue5
dc.citation.spage315
dc.citation.epage325


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد