نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمنصوریان, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorخسروان, شهلاfa_IR
dc.contributor.authorسجادی, موسیfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, منصورfa_IR
dc.contributor.authorخزاعی, اکرمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:22:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:22:17Z
dc.date.available1399-08-22T03:22:17Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:22:17Z
dc.date.issued2018-07-01en_US
dc.date.issued1397-04-10fa_IR
dc.identifier.citationمنصوریان, محمدرضا, خسروان, شهلا, سجادی, موسی, سلطانی, منصور, خزاعی, اکرم. (1397). اثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابت. فصلنامه پرستاری دیابت, 6(2), 439-451.fa_IR
dc.identifier.issn2345-5020
dc.identifier.issn2423-5571
dc.identifier.urihttp://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-300-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/516229
dc.description.abstractمقدمه و هدف: آموزش علوم بهداشتی زمانی می‌تواند موثر و با کیفیت باشد که از شیوه تدریس و یادگیری مناسب و به روز استفاده‌شود. استفاده از روش‌های نوین و کارآمد آموزشی در تربیت بهورزان، آنان را برای ایفای نقش آموزشی و اجرایی خود توانمند خواهد‌ نمود. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم[1]" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابت بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی در دو گروه آزمون و کنترل بود. جامعه مورد پژوهش بهورزان شاغل در خانه­های بهداشت شهرستان بیرجند بودند. نمونه مورد بررسی 24 نفر بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. محتوای آموزشی دیابت در گروه آزمون بر اساس الگوی "طرح تدریس اعضای تیم" و در گروه کنترل بر اساس روش رایج آموزشگاه بهورزی تدریس شد. برای جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه‌ پژوهش‌گر ساخته بررسی مشخصات دموگرافیک و نیز از پرسشنامه‌های‌ پژوهش‌گر ساخته سنجش میزان آگاهی از دیابت جهت پیش‌آزمون، پس­آزمون و آزمون یادداری استفاده شد. سوالات مربوط به پیشگیری و مراقبت از بیماری دیابت بر پایه محتوای دفترچه " برنامه کشوری کنترل و مراقبت دیابت" تدوین گردید. داده­های مطالعه پس از گردآوری به دقت وارد نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) شدند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون­های آماری پارامتری تی مستقل ، تی زوج شده و واریانس با مقادیر تکراری در سطح معنی‌داری 0/05 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان‌داد که میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه­های کنترل و آزمون در مورد بیماری دیابت قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری وجود نداشت ( 0/668=P). اما بین میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه­های کنترل و آزمون در مورد بیماری دیابت بعد از مداخله تفاوت معنی­داری وجود داشت به ‌طوری که میانگین آگاهی بهورزان در گروه آزمون افزایش داشت. نتیجه­گیری: استفاده از الگوی تدریس TMTD نسبت به روش تدریس رایج در مورد دیابت می‌تواند اثربخشی آموزشی بیشتری داشته‌باشد و در تدریس با این روش میزان ماندگاری مطالب در ذهن فراگیران بیشتر است.fa_IR
dc.format.extent888
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی زابلfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پرستاری دیابتfa_IR
dc.subjectطرح تدریس اعضای تیمfa_IR
dc.subjectبهورزfa_IR
dc.subjectدیابتfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectپرستاری دیابت در کارfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزشی الگوی تدریس "طرح تدریس اعضای تیم" بر میزان آگاهی بهورزان در مورد دیابتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage439
dc.citation.epage451


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد