نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدکتر علی رمضانخانیfa_IR
dc.contributor.authorگوهر محمدیfa_IR
dc.contributor.authorفروزان اکرمیfa_IR
dc.contributor.authorشهلاقنبریfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه عرب‌علیدوستیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:12:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:12:45Z
dc.date.available1399-08-22T03:12:45Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:12:45Z
dc.date.issued2011-10-01en_US
dc.date.issued1390-07-09fa_IR
dc.identifier.citation(2011). Pajoohande, 16(4), 169-177.en_US
dc.identifier.issn1735-1022
dc.identifier.issn2008-7780
dc.identifier.urihttp://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1183-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/515316
dc.description.abstractسابقه و هدف: شرکت در برنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است اولین تماس زوجین با نظام سلامت باشد. درک و رضایتمندی آنها از این خدمت، نقش مؤثری در ادامه استفاده از خدمات بهداشتی خواهد داشت. هدف از این مطالعه، تعیین شکاف در کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج، از دیدگاه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره پیش از ازدواج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درسال 1389 بود. مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی، 1200 نفر از زوجین شرکت‌کننده در مراکز آموزشی مشاوره پیش از ازدواج با نمونه‌گیری غیر تصادفی، انتخاب و با استفاده از پرسشنامه SERVQUAL مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و با کمک آزمونهای ویلکاکسون، تی مستقل، آنالیز واریانس و توکی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. میزان p-value برای معنی‌دار شدن از نظر آماری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین سن زوجین 8/4± 5/25 سال بود. 8/65% آنها زن و 2/34% مرد بودند. 5/56% شرکت‌کنندگان، تحصیلات دیپلم و یا بالاتر از دیپلم داشتند. بین کیفیت خدمت مورد انتظار و خدمت دریافت شده، شکاف منفی (1/0-) وجود داشت. بیشترین شکاف کیفیت در بُعد تضمین (23/0-) و کمترین شکاف در بُعد همدلی (04/0-) بود. بین میانگین امتیاز شکاف کیفیت و جنسیت و همچنین سابقه شرکت در کلاس، تفاوت آماری معنی‌دار وجود نداشت ولی در سطوح مختلف تحصیلی، تفاوت آماری معنی‌دار مشاهده شد (001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به شکاف منفی بین خدمت مورد انتظار و خدمت دریافت شده، نظام سلامت باید در ارتقای کیفیت برنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، انتظارات زوجین را در نظر بگیرد.fa_IR
dc.format.extent186
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیen_US
dc.relation.ispartofPajoohandeen_US
dc.subjectشکاف کیفیتfa_IR
dc.subjectمشاوره پیش از ازدواجfa_IR
dc.subjectبرنامه آموزشیfa_IR
dc.subjectپزشکیfa_IR
dc.titleشکاف کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج از دیدگاه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز پیش ازازدواج تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درسال1389fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.department2- کارشناس ارشد مامایی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue4
dc.citation.spage169
dc.citation.epage177


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد