آیا افزایش قیمت انرژی تهدید جدی برای صادرات صنعتی در ایران محسوب میشود؟
(ندگان)پدیدآور
مهرگان, نادرحقانی, محمودکرامتفر, مهدینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
در چارچوب نظریات تجارت بینالملل، اختلاف در بهرهمندی از عوامل تولید یکی از اصلیترین علل شکلگیری تجارت است. در واقع، کشورها به تولید و صادرات کالاهایی میپردازند که عوامل تولید مورد نیاز برای آنها را به وفور در اختیار داشته باشند. انرژی نیز به عنوان یکی از اساسیترین نهادههای تولید از این قاعده مستثنی نمیباشد. انتظار میرود به دلیل برخورداری نسبتاً فراوان ایران از منابع انرژی بسیاری از کالاهای صادراتی ایران انرژیبر باشند. هدف از مقاله حاضر بررسی ارتباط کوتاهمدت و بلندمدت میان مصرف انرژی در بخش صنعت و میزان صادرات صنعتی برای دوره (1386-1349) با استفاده از روش همانباشتگی یوهانسن و جوسلیوس میباشد. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که در بلندمدت در کنار سایر عوامل یک ارتباط قوی میان مصرف انرژی در بخش صنعت و عرضه صادرات صنعتی وجود دارد، اما در کوتاهمدت این متغیر تأثیر معناداری بر عرضه صادرات صنعتی ندارد.
کلید واژگان
ایرانعرضه صادرات صنعتی
مصرف انرژی
همانباشتگی
اثرات کوتاهمدت
اثرات بلندمدت.
تخصصي
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2012-07-011391-04-11
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
دانشگاه بوعلیسینادانشگاه صنعت آب و برق
دانشگاه صنعت آب و برق
شاپا
1027-902410




