تعیین درصد مصرف کنندگان دست به دهان در بین خانوارهای ایرانی: چارچوب CCAPM و معادلات اولر
(ندگان)پدیدآور
روشن, رضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله سعی میشود تا تعداد خانوارهای ایرانی که بر اساس فرضیه درآمد دایمی عمل نکرده و به اصطلاح «دست به دهان» بوده و صد در صد درآمد جاری شان را مصرف میکنند، مشخص شود. برای این منظور از سه مدل مختلف استفاده شده، به طوری که در اولی ترجیحات با ریسک گریزی ثابت نسبی، در دومی شکلگیری عادات مصرفی و در سومی ترجیحات بازگشتی کرپس-پورتز وارد تابع مطلوبیت خانوار گردید. پس از تخمین سیستمهای معادلات اولر باروش گشتاورهای تعمیم یافته، ضریب مربوط به درصد مصرفکنندگان دست به دهان در هریک از مدلها به ترتیب برابر37/0، 52/0 و 45/0 شد، که گویای آن است که به طور متوسط در دوره 1395-1361، حدود 45% خانوارهای ایرانی اصطلاحاً دست به دهان بوده و برای مصرف خود برنامه ی بین دورهای ندارند و حدود 55% نیز با نگهداری و سرمایهگذاری در انواع داراییها، برنامه مصرفی خود را براساس درآمد دایمی تنظیم میکنند. فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرفی و ایجاد بستر مناسب برای مدیریت و هدایت سرمایههای خانوارها به بازار سرمایه برای خرید انواع دارایی ها، میتواند درکاهش درصد خانوارهای دست به دهان و داشتن برنامه بین دورهای برای مصرف مؤثر باشد.
کلید واژگان
مصرف کنندگان دست به دهاندرآمد دایمی
معادلات اولر
بازدهی داراییهای سرمایهای
گشتاورهای تعمییم یافته
تخصصي
شماره نشریه
89تاریخ نشر
2019-05-011398-02-11
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
دانشگاه خلیج فارسشاپا
1027-902410




