| dc.contributor.author | هادیان, ابراهیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | افشون, حبیب اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | صمدی, علی حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | صدرائی جواهری, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T01:53:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T01:53:26Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T01:53:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T01:53:26Z | |
| dc.date.issued | 2020-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هادیان, ابراهیم, افشون, حبیب اله, صمدی, علی حسین, صدرائی جواهری, احمد. (1398). بررسی اثرات مخارج عمومی بر متغیرهای کلان اقتصادی
تحت قاعده بودجه متوازن در ایران: رهیافت DSGE. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 27(92), 89-132. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1027-9024 | |
| dc.identifier.issn | 10 | |
| dc.identifier.uri | http://qjerp.ir/article-1-2531-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/506879 | |
| dc.description.abstract | هدف اصلی مقاله بررسی اثرات تکانههای مخارج عمومی بر متغیرهای کلان اقتصادی تحت قاعده بودجه متوازن در ایران میباشد. برای دستیابی به این هدف از یک الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی (DSGE) برای یک اقتصاد بسته با وجود خانوارهای ناهمگن و اعمال قاعده بودجه متوازن طراحی و از دادههای فصلی اقتصاد ایران برای سالهای 97-1383 برای حل الگو استفاده شده است. برای ایجاد توازن بودجه در پاسخ به تکانههای وارده از شش قاعده مالی شامل سه قاعده مبتنی بر مخارج و سه قاعده مبتنی بر مالیات استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد و شبیهسازی الگو حاکی از آن است که در کوتاهمدت در صورتی که هدف دولت افزایش سطح تولید و اشتغال باشد؛ افزایش مخارج مصرفی به عنوان بهترین راهکار، و اگر هدف دولت کنترل بدهی و تورم باشد؛ تکانه پرداختهای انتقالی نسبت به سایر اجزای مخارج دولت اولویت دارد. همچنین در صورتی که هدف دولت در کوتاهمدت افزایش رفاه اجتماعی باشد، تکانه مخارج سرمایهگذاری نسبت به سایر تکانهها مؤثرتر خواهد بود. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که ماندگاری اثرات تکانه پرداختهای انتقالی از سایر تکانههای مخارج دولت بیشتر بوده و بنابراین ضرورت دارد که این نکته در سیاستگذاری مدنظر قرار گیرد. با توجه به اثر برونرانی مخارج دولت، در صورتی که در کنار اهداف مدنظر؛ کمترین آسیب به بخش خصوصی (سرمایهگذاری خصوصی) هم در نظر گرفته شود، در کوتاهمدت انتخاب مخارج مصرفی نسبت به سایر اجزای مخارج مناسبتر خواهد بود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1149 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | وزارت امور اقتصادی و دارایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | 2Quarterly Journal of Economic Research and Policies | en_US |
| dc.subject | مخارج عمومی | fa_IR |
| dc.subject | بودجه متوازن | fa_IR |
| dc.subject | خانوارهای ریکاردویی و غیر ریکاردویی | fa_IR |
| dc.subject | مدل تعادل عمومی پویای تصادفی | fa_IR |
| dc.subject | اقتصاد ایران | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثرات مخارج عمومی بر متغیرهای کلان اقتصادی
تحت قاعده بودجه متوازن در ایران: رهیافت DSGE | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 92 | |
| dc.citation.spage | 89 | |
| dc.citation.epage | 132 | |