ارزیابی مزیت نسبی و رقابتی صنعت پودر شوینده در ایران
(ندگان)پدیدآور
پیراسته, حسیناسلامینسب, الهامنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از اهداف مورد نظر در این تحقیق، نشان دادن جایگاه هر یک از شرکتهای عمده تولیدکننده پودر شوینده از لحاظ دارا بودن مزیت نسبی میباشد. شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) در این پژوهش نشان میدهد که ایران در صادرات پودر شوینده طی سالهای (2004-2002) از عدم مزیت نسبی صادراتی برخوردار بودهاست، اما بتدریج به مزیت تبدیل شده و در سال 2005 این شاخص بزرگتر از واحد شده و سهم صادرات آن از صادرات کالاهای صنعتی کشور در حال افزایش است. از سوی دیگر، با اتکا به آمارهای این صنعت طی سالهای (1385-1380) برآوردی صورت گرفته است. با بهرهگیری از یک برآورد سیستمی، ارتباط بهرهوری نیروی انسانی، هزینه واحد کار و صادرات پودر شوینده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده نقش مثبت و با اهمیت هزینه واحد کار در بهبود بهرهوری است. از سوی دیگر، افزایش در بهرهوری نیروی انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر شدت صادرات دارد. در صورتیکه قیمتها بدون یارانه(واقعی) باشد، تولیدکنندگان از ظرفیتهای خالی خود استفاده کرده و تولید افزایش مییابد و این موضوع منجر به افزایش صادرات و بهبود توان رقابتی بنگاهها خواهد شد.
کلید واژگان
مزیت نسبیتوان رقابتی
(RCA) و بهرهوری نیروی کار
عمومى
شماره نشریه
53تاریخ نشر
2010-04-011389-01-12
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییشاپا
1027-902410




