ورود و خروج بنگاهها و ارزیابی شدت مانع ورود در بخش صنعت بر اساس نظریه صنعت
(ندگان)پدیدآور
کرانی, عبدالرضاشهیکی تاش, محمدنبینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
«مانع ورود» (Barrier to Entry) یکی از مولفههای ساختاری بازار است، که در شکل دهی ساختار بازار نقش مهمی دارد، به گونهای که افزایش شدت مانع ورود میتواند بازار را به سمت انحصار سوق دهد. از اینرو در این مطالعه به منظور سنجش شدت مانع ورود و ارزیابی وضعیت این متغیر ساختاری، به محاسبه شاخص نسبت مضار هزینهای (Cost Disadvantages ratio) (CDR ) و خالص درجه ورود بنگاهها، در بخش صنعت ایران طی سالهای1387-1374 پرداخته شد. یافتههای تحقیق مؤید آن است که میزان شاخص نسبت مضارهزینهای برای بیشتر صنایع کدهای دو رقمی کوچکتر از یک است. همچنین برای بیشتر صنایع مورد بررسی خالص درجه ورود بنگاهها به صنعت منفی بوده است، که دلالت بر مرتفع بودن مانع ورود به صنعت دارد. همچنین در این مطالعه با کاربرد مدل پانل پویا به بررسی عوامل مؤثر بر شاخص نسبت مضار هزینهای نرخ ورود بنگاهها پرداخته شد. براساس تخمین متغیرهای شدت تمرکز، شدت تبلیغات، هزینه تحقیق و توسعه، نرخ بازده و صرفههای مقیاس اثر منفی بر خالص درجه ورود بنگاهها و اثر مثبت بر شاخص نسبت مضار هزینهای در بازارهای صنعتی ایران داشته است. همچنین متغیر ارزش افزوده صنعت بر نرخ ورود بنگاهها تأثیر مثبت و معنادار و بر نسبت مضار هزینهای اثر منفی و معنادار داشته است.
کلید واژگان
مانع ورودساختار بازار
نسبت مضار هزینهای
خالص ورود
تخصصي
شماره نشریه
82تاریخ نشر
2017-09-011396-06-10
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهداندانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
شاپا
1027-902410




