نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزایی‌نژاد, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorسیدشکری, خشایارfa_IR
dc.contributor.authorپلنگی, پگاهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T01:51:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T01:51:41Z
dc.date.available1399-08-22T01:51:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T01:51:41Z
dc.date.issued2012-01-01en_US
dc.date.issued1390-10-11fa_IR
dc.identifier.citationمیرزایی‌نژاد, محمدرضا, سیدشکری, خشایار, پلنگی, پگاه. (1390). تخمین تابع تقاضای تلفن‌همراه اول با تأکید بر ورود اپراتور جدید. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 19(60), 161-184.fa_IR
dc.identifier.issn1027-9024
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttp://qjerp.ir/article-1-191-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/506716
dc.description.abstractبا گسترش شبکه‌های ارتباطی - مخابراتی و پذیرش تأثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی بشر- از جمله موضوعات اقتصادی- ارتباطات سیار بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است. لذا در این مقاله تقاضای تلفن‌همراه (همراه اول) و نحوه تأثیر متغیرهای تلفن ثابت، آنتن‌های BTS، قیمت سیم‌کارت اپراتور اول، تولید ناخالص داخلی سرانه بر آن بررسی شده است. متغیرها به صورت سالانه و به تفکیک 28 استان کشور در فاصله زمانی (1379-1387) گردآوری شده است. متغیر تولید ناخالص داخلی سرانه جایگزین درآمد سرانه شده است و اپراتور جدید به صورت متغیر مجازی وارد مدل شده اند. اطلاعات و آمارها از شرکت مخابرات ایران و مرکز آمار ایران جمع‌آوری شده است. روند تخمین مدل به این‌صورت است که ابتدا برای دوره (1384-1379) مدل برآورد می‌شود (ایرانسل از سال 1385 وارد بازار شده است)، سپس برای دوره زمانی (1387-1385) با این فرض که اپراتور دوم تلفن‌همراه وارد بازار نشده‌ است، پیش‌بینی انجام و درنهایت برای دوره زمانی (1387-1379) با درنظرگرفتن اپراتور دوم مدل برآورد می‌گردد. برای برازش معادله از روش داده‌های تابلویی استفاده شده است. مدل مناسب با انجام آزمون‌های لیمر و هاسمن انتخاب شده است. برای بررسی تأثیر ورود اپراتور دوم در دوره زمانی (1384-1379) مدل به روش اثرات ثابت و در دوره زمانی (1387-1379) مدل به روش اثرات تصادفی برآورد شده است. نتایج نشان می‌دهد که بین ورود اپراتور جدید و تقاضای تلفن‌همراه اول رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با ورود اپراتور جدید تقاضای تلفن‌همراه اول افزایش یافته است. همچنین، تلفن‌همراه اول دارای تقاضای کم‌کشش و نیز یک کالای ضروری است.fa_IR
dc.format.extent605
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت امور اقتصادی و داراییfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartof2Quarterly Journal of Economic Research and Policiesen_US
dc.subjectتقاضای تلفن همراهfa_IR
dc.subjectضریب نفوذfa_IR
dc.subjectاپراتور جدیدfa_IR
dc.subjectداده‌های ترکیبیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleتخمین تابع تقاضای تلفن‌همراه اول با تأکید بر ورود اپراتور جدیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue60
dc.citation.spage161
dc.citation.epage184


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد