شناسایی ادوار تجاری با استفاده از شاخص ترکیبی پیشرو در اقتصاد ایران
(ندگان)پدیدآور
گلی, زینتصیامی عراقی, ابراهیمنوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
p dir=RTL style=margin: 0cm 32.2pt 10pt 35.45pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl; -ms-text-justify: kashida; text-kashida: 0%;span style=font-family:b zar;span style=font-size:10.0pt;متغیرهای اقتصادی را میتوان از منظر زمان تأثیرگذاری بر ادوار تجاری به سه دسته نماگرهای پیشرو، همزمان و تاخیری تقسیم بندی نمود. نماگرهای پیشرو، به آن گروه از سریهای اقتصادی گفته میrlm;شود که انتظار میrlm;رود قبل از تحولات رونق و رکود اقتصادی تغییر جهت دهند و نشانهrlm;ای برای روندهای آینده اقتصاد باشند. در این پژوهش شاخص ترکیبی پیشرو از میان 13 نماگرهای پیشرو شناسایی شده برای اقتصاد ایران با ترکیب نماگرهای متغیرهای تولید ناخالص داخلی، حجم نقدینگی، شاخص کل سهام، درآمدهای نفتی، سرمایه گذاری در ساختمانrlm;های نیمه تمام ساخته شد. جهت ارزیابی عملکرد نماگر پیشرو ترکیبی(/span/spanspan dir=LTRCLI/spanspan style=font-family:b zar;span style=font-size:10.0pt;) و پیش بینی درون نمونهrlm;ای رشد تولید ناخالص داخلی طی دوره 2/1376- 3/1393 از مدل مارکف سوییچینگ استفاده گردید. متغیرهای مدل شامل رشد تولید ناخالص داخلی بهعنوان متغیر وابسته، وقفههای اول تا چهارم /span/spanspan dir=LTRCLI/spanspan style=font-family:b zar;span style=font-size:10.0pt; و وقفههای اول تا چهارم رشد تولید ناخالص داخلی بهعنوان متغیرهای مستقل و /span/spanspan dir=LTRCLI/spanspan style=font-family:b zar;span style=font-size:10.0pt; نیز به عنوان متغیرهای تغییر رژیم در نظر گرفته شدند. از جمله توصیههای سیاستی این پژوهش توجه سیاستگذاران به نماگرهای هشداردهنده اقتصادی به ویژه در شرایط رکودی، عدم اتکا به روند یک نماگر پیشرو منفرد با توجه به تفاوت منبع ادوار تجاری و لحاظ نماگر پیشروی ترکیبی جهت اتخاذ سیاستهای اقتصادی صحیح، میباشند./span/spanbr
nbsp;/p
کلید واژگان
: ادوار تجارینماگرهای پیشرو
شاخص ترکیبی پیشرو
مدل مارکف سوئیچینگ.
تخصصي
شماره نشریه
84تاریخ نشر
2018-03-011396-12-10
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
1027-902410




