| dc.contributor.author | داودی, آزاده | fa_IR |
| dc.contributor.author | ناجی میدانی, علی اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T01:50:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T01:50:40Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T01:50:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T01:50:40Z | |
| dc.date.issued | 2015-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | داودی, آزاده, ناجی میدانی, علی اکبر. (1394). تحلیل تجزیهای شاخص انتشار ترکیبات کربن (دی اکسیدکربن و منوکسیدکربن)در بخشهای حمل و نقل و زیربخشهای آن در ایران طی سالهای 1390-1378. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 23(74), 117-150. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1027-9024 | |
| dc.identifier.issn | 10 | |
| dc.identifier.uri | http://qjerp.ir/article-1-1046-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/506625 | |
| dc.description.abstract | هدف از این مقاله، تحلیل عوامل مؤثر بر انتشار ترکیبات کربن (دی اکسیدکربن و منوکسید کربن)، حاصل از مصرف انرژی در بخش حمل و نقل و زیربخشهای آن (جادهای، ریلی و هوایی) است. برای بررسی این امر، عوامل تأثیرگذار بر شاخص انتشار ترکیبات کربن، شامل رشد اقتصادی، رشد جمعیت، تغییرات ساختاری، ضریب انتشار، شدت انرژی، ترکیب سوختی، شیوه حمل و نقل و قیمت،از طریق روش تحلیل تجزیهای شاخص (IDA) برای سالهای 90-1378ش،در نظر گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان می-دهد که در کل بخش حمل و نقل مقیاس و رشد اقتصادی بیشترین تأثیر را بر افزایش انتشار ترکیبات کربن داشته است. اثر شدت انتشار و ترکیب سوختیدر طی این سالها متفاوت بوده و تغییرات شیوه حمل و نقل تأثیر چندانی نداشته است. بررسی اثرات قیمتی نشان میدهد که ارزان بودن سوخت باعث افزایش انتشار ترکیبات کربن شده است. در مقابل،شدت انرژی و تا حدی تغییر ساختار در بخش حمل و نقل تا حدی اثر کاهندهای بر میزان انتشار داشته است. در بخش حمل و نقل جادهای نیز وضعیت به همین منوال بوده است، در این بخش ترکیبات سوختی و شدت انتشار بیشترین اثر بر کاهش انتشار منوکسید کربن داشته است. در بخش حمل و نقل ریلی و هواییمقیاس مهمترین اثر را درافزایش انتشار ترکیبات کربن دارد. این موارد نشان میدهد استفاده از ترکیب سوختهای پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی، توسعه زیربنایی در تمامی بخشهای حمل و نقل میتواند در کاهش انتشار ترکیبات کربن نقش داشته باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1333 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | وزارت امور اقتصادی و دارایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | 2Quarterly Journal of Economic Research and Policies | en_US |
| dc.subject | :شاخص تکنیک تحلیل تجزیهای | fa_IR |
| dc.subject | انتشار ترکیبات کربن | fa_IR |
| dc.subject | حمل و نقل | fa_IR |
| dc.subject | مصرف انرژی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | تحلیل تجزیهای شاخص انتشار ترکیبات کربن (دی اکسیدکربن و منوکسیدکربن)در بخشهای حمل و نقل و زیربخشهای آن در ایران طی سالهای 1390-1378 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 74 | |
| dc.citation.spage | 117 | |
| dc.citation.epage | 150 | |