نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخوشکلام, موسیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T01:50:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T01:50:37Z
dc.date.available1399-08-22T01:50:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T01:50:37Z
dc.date.issued2015-10-01en_US
dc.date.issued1394-07-09fa_IR
dc.identifier.citationخوشکلام, موسی. (1394). اثرات بازگشتی مربوط به بخش‏های اقتصادی و خانوارها در نتیجه ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 23(74), 31-54.fa_IR
dc.identifier.issn1027-9024
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttp://qjerp.ir/article-1-974-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/506621
dc.description.abstractیکی از مهم‏ترین سیاست‏هایی که می‏تواند برای کنترل مصرف گازوئیل در ایران مورد استفاده قرار گیرد ارتقاء کارایی مصرف این فرآورده نفتی است. ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل در کنار خود مسئله‏ای به‌نام اثرات بازگشتی را به همراه دارد. اثرات بازگشتی حالتی است که طی آن کاهش انتظاری در مصرف گازوئیل (به‌دنبال ارتقاء کارایی آن) به دلیل کاهش قیمت مؤثر گازوئیل تا اندازه‏ای خنثی می‏شود. بدیهی است که بی‏توجهی به اثرات بازگشتی باعث خنثی شدن نتایج مد نظر برای ارتقاء کارایی خواهد شد. در این مقاله و، با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1385، اثرات بازگشتی ناشی از ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل تحت سه سناریوی ارتقای کارایی 5 درصدی، 8 درصدی و 10 درصدی در بخش‏های مختلف اقتصاد و خانوارهای مختلف بررسی می‏شود. نتایج نشان می‏دهند که تحت هر سه سناریو، ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل، باعث ایجاد اثرات بازگشتی در بخش‏های مختلف و خانوارها می‏شود. به‌طوری که بخش حمل و‏نقل ریلی تحت هر سه سناریو با مقادیر اثرات بازگشتی، به ترتیب برابر با 3/48، 8/33 و 6/25 درصد، دارای بیشترین اثرات بازگشتی بوده است. در مورد خانوارها نیز نتایج نشان می‏دهد که اثرات بازگشتی خانوارهای شهری تحت سه سناریو به ترتیب برابر با 01/3، 50/2 و 70/1 درصد و در مورد خانوارهای روستایی نیز، به ترتیب برابر با 40/5، 13/3 و 90/1 درصد، بوده است. نتایج مربوط به تغییرات در سطح فعالیت بخش‏ها نیز نشان می‏دهد که تحت هر سه سناریو، میزان تولید و سطح فعالیت بخش‏های مختلف به‌دنبال شوک کارایی افزایش یافته‏اند. تولید ناخالص داخلی نیز در نتیجه ارتقاء 5، 8 و10 درصدی، کارایی به ترتیب معادل 009/0، 012/0 و 015/0 درصد رشد دارد..fa_IR
dc.format.extent603
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت امور اقتصادی و داراییfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartof2Quarterly Journal of Economic Research and Policiesen_US
dc.subjectمدل CGEfa_IR
dc.subjectارتقاء کارائیfa_IR
dc.subjectاثرات بازگشتی و گازوئیلfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاثرات بازگشتی مربوط به بخش‏های اقتصادی و خانوارها در نتیجه ارتقاء کارایی مصرف گازوئیلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentعلامهfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue74
dc.citation.spage31
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد