مشخصههای تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد دادههای تابلویی
(ندگان)پدیدآور
آذربایجانی, کریمطاعتی, سارانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجارت درون صنعت، صادرات و واردات همزمان کالاها و خدماتی است که در یک گروه صنعتی مشابه دستهبندی شدهاند. تجارت درون صنعت به دو بخش تجارت درون صنعت افقی و عمودی تفکیک میشود که به ترتیب با تجارت محصولات در یک کیفیت مشابه و دیگری با کیفیتهای متفاوت تعریف میشوند. تأکید این مطالعه بر تجارت عمودی درون صنعت به دلیل سهم 92/80 درصدی آن طی سالهای ( 2006-1997) از کل تجارت درون صنعت ایران است. در این مطالعه مشخصههای تجارت عمودی درون صنعت با استفاده از شاخص گرابل و لیود میان ایران و چند شریک مهم تجاری آن (چین، کرهجنوبی، امارات متحده عربی، ژاپن، ترکیه، مالزی و سنگاپور) طی دوره (2006-1997) با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج برآورد مدل ارائه شده در مقاله بدون اعمال تأثیرات ثابت نشان میدهند که ضرایب برآورد شده برای متغیرهای سطوحGDP ، تفاوتهای GDP سرانه و نرخ ارز دوجانبه با انتظارات نظری تحقیق سازگاری دارد، اما ضریب به دست آمده برای متغیر فاصله جغرافیایی با انتظارات نظری سازگار نیست و میتواند ناشی از ساختار شبکه حمل و نقل باشد. یافته های این مقاله میتواند تا حدودی به روشنتر شدن مسیر سیاست تجاری ایران کمک کند.
کلید واژگان
تجارت درون صنعتتجارت عمودی درون صنعت
تجارت افقی درون صنعت
دادههای تابلویی
عمومى
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2011-04-011390-01-12
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییشاپا
1027-902410




