ارائه الگویی برای بانکداری اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
خورسندیان, علیمرادپور, عباسشعبانی, مرجاننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت بانکداری اخلاقی و رواج آن در ادبیات بانکی در سالهای اخیر تدوین الگویی بهمنظور رتبهبندی شاخصها و تعیین جهتگیریهای اساسی در این نوع بانکها ضروری میباشد. هدف اصلی این مقاله اولویتبندی شاخصهای اساسی تعریفشده مربوط به بانکهای اخلاقی در دنیا و مقایسه آن با دیدگاه مدیران بانکی در ایران و ارائه الگویی برای بانکهای اخلاقی است. هدف دیگر مقاله بررسی اختلاف دیدگاه مدیران بانکهای دولتی و خصوصی در نظام بانکی ایران در رتبهبندی شاخصهاست. به این منظور، پرسشنامهای با 30 پرسش طراحی و توسط مدیران بانکهای دولتی و خصوصی تکمیل شده است، سپس از آزمون تحلیل واریانس برای بررسی معناداری اختلاف بین میانگین شاخصها استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آنست که از دید مدیران بانکی دو معیار رعایت اخلاق در برخورد با کارکنان و سهامداران و مشتریمداری از اهمیت ویژهای برخوردارند و اهمیت سایر معیارها نسبت به این دو کمتر میباشد. همچنین نتایج حاکی از آنست که بین نظرات مدیران بانکهای دولتی و خصوصی در رتبهبندی شاخصها تفاوت خاصی وجود ندارد.
کلید واژگان
بانکداری اخلاقیبانکداری اسلامی
مؤسسات تأمین مالی خرد
قرضالحسنه
تحلیل واریانس
تخصصي
شماره نشریه
71تاریخ نشر
2014-10-011393-07-09
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
وزارت امور اقتصادی و داراییوزارت امور اقتصادی و دارایی
وزارت امور اقتصادی و دارایی
شاپا
1027-902410




