| dc.contributor.author | خوشابی, کتایون | fa_IR |
| dc.contributor.author | شمسایی, محمدمهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | جدیدی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیکخواه, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | بسته حسینی, شهلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملک خسروی, غفار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T00:27:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T00:27:52Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T00:27:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T00:27:52Z | |
| dc.date.issued | 2013-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خوشابی, کتایون, شمسایی, محمدمهدی, جدیدی, محسن, نیکخواه, حمیدرضا, بسته حسینی, شهلا, ملک خسروی, غفار. (1392). مقایسه تاثیر ریتالین، نروفیدبک، آموزش مدیریت والدین و تعامل سه روش بر علائم کلی در اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه و کیفیت رابطه مادر ـ فرزندی. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 20(2), 133-143. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-722X | |
| dc.identifier.issn | 2588-7238 | |
| dc.identifier.uri | http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-140-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498720 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: مطالعه حاضر به منظور مقایسه اثر بخشی شیوه های درمانی ریتالین، نروفیدبک، آموزش مدیریت والدین و تعامل سه روش بر علائم کلی در اختلال کمبود توجه بیش فعالی و کیفیت رابطه مادر- فرزندی انجام شده است. روش کار: این مطالعه حسب هدف و مداخلات، از نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون چهارگروهی بدون گروه کنترل است و جامعه آماری آن، شامل کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه ساکن تهران می باشند. از بین مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی روانپزشکی کودک، چهل کودک مبتلا به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس اهداف پژوهش در چهار گروه درمان ترکیبی، درمان ریتالین، درمان نروفیدبک و کودکانی که والدین آنها تحت آموزش مدیریت والدینی بودند قرار گرفتند. قبل و بعد از ارائه درمان توسط مقیاس درجه بندی کانرز و شاخص تنیدگی والدینی ارزیابی شدند و اطلاعات به دست آمده با روش ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: داده ها نشان می دهد که بین گروه های درمانی ترکیبی، ریتالین، آموزش مدیریت والدین، و نروفیدبک در درمان مشکلات سلوک و مشکلات توجه و تمرکز تفاوت معنادار مشاهده میگردد به نحوی که درمان ترکیبی تأثیر درمانی بیشتری داشته است. بین گروه های درمانی ترکیبی، ریتالین، آموزش مدیریت والدین و نروفیدبک در درمان مشکلات تکانش گری، تقویت گری مادران و دلبستگی والدگری تفاوت معنادار مشاهده نگردید. نتیجه نهایی: با توجه به یافتههای حاصل از مطالعه حاضر در می یابیم که ترکیب درمان ها و سپس ریتالین در اکثر شاخص ها اثربخشی بیشتری دارند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 231 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله پزشكي باليني ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Clinical Medicine | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | اختلال بیش فعالی ـ کمبود توجه | fa_IR |
| dc.subject | ریتالین | fa_IR |
| dc.subject | نروفیدبک | fa_IR |
| dc.subject | سایر تخصص هاي باليني | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تاثیر ریتالین، نروفیدبک، آموزش مدیریت والدین و تعامل سه روش بر علائم کلی در اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه و کیفیت رابطه مادر ـ فرزندی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 133 | |
| dc.citation.epage | 143 | |