| dc.contributor.author | مردانی حموله, مرجان | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهرکی واحد, عزیز | fa_IR |
| dc.contributor.author | مشتاق عشق, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T00:26:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T00:26:53Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T00:26:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T00:26:53Z | |
| dc.date.issued | 2010-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مردانی حموله, مرجان, شهرکی واحد, عزیز, مشتاق عشق, زهرا. (1389). بررسی تأثیر برنامه آموزشی براساس الگوی مراحل تغییر (TTM) بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماریهای التهابی روده. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 17(1), 39-45. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-722X | |
| dc.identifier.issn | 2588-7238 | |
| dc.identifier.uri | http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-287-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498613 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: درک عوامل موثر بر فعالیتهای جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، در کنترل یا کاهش عوارض این بیماری تاثیر دارد .هدف این مطالعه ، تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده است.
روش کار: این مطالعه ، از نوع نیمه تجربی است که طی آن 60 نفر از مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تجربه و شاهد تقسیم شدند . این بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی شهر اهواز بود که پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک وفعالیتهای جسمی را قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند . برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر شامل جلسات مشاوره فردی و بحث گروهی برای گروه تجربه بود. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و با آزمون های تی و مجذورکای تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: بر اساس نتایج ، مداخله موجب اختلاف معنی داری برای اثر بخشی برنامه های آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی در بیماران گروه تجربه گردید (0.05>P) ولی در گروه شاهد اختلافی مشاهده نشد. همچنین مداخله موجب اختلاف معنی دار بین دو گروه در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی بود وفرضیه پژوهش مورد پذیرش قرار گرفت .
نتیجه نهایی: اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر رعایت سازه های آن الگو تاثیر مثبت داشته است . بنابراین پرستاران می توانند نقش موثری در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کنند که این نقش می تواند در حیطه های یاد دهی ومشاوره ای ایفا گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 177 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله پزشكي باليني ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Clinical Medicine | en_US |
| dc.subject | الگوی مراحل تغییر | fa_IR |
| dc.subject | بیماریهای التهابی روده | fa_IR |
| dc.subject | فعالیت جسمی | fa_IR |
| dc.subject | سایر تخصص هاي باليني | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر برنامه آموزشی براساس الگوی مراحل تغییر (TTM) بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماریهای التهابی روده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 39 | |
| dc.citation.epage | 45 | |