نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمردانی حموله, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorشهرکی واحد, عزیزfa_IR
dc.contributor.authorمشتاق عشق, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T00:26:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T00:26:53Z
dc.date.available1399-08-22T00:26:52Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T00:26:53Z
dc.date.issued2010-06-01en_US
dc.date.issued1389-03-11fa_IR
dc.identifier.citationمردانی حموله, مرجان, شهرکی واحد, عزیز, مشتاق عشق, زهرا. (1389). بررسی تأثیر برنامه آموزشی براساس الگوی مراحل تغییر (TTM) بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماریهای التهابی روده. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 17(1), 39-45.fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-287-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/498613
dc.description.abstractمقدمه و هدف: درک عوامل موثر بر فعالیتهای جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، در کنترل یا کاهش عوارض این بیماری تاثیر دارد .هدف این مطالعه ، تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماری های التهابی روده است. روش کار: این مطالعه ، از نوع نیمه تجربی است که طی آن 60 نفر از مبتلایان به بیماری های التهابی روده ، با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه تجربه و شاهد تقسیم شدند . این بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی شهر اهواز بود که پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک وفعالیتهای جسمی را قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند . برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر شامل جلسات مشاوره فردی و بحث گروهی برای گروه تجربه بود. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و با آزمون های تی و مجذورکای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: بر اساس نتایج ، مداخله موجب اختلاف معنی داری برای اثر بخشی برنامه های آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی در بیماران گروه تجربه گردید (0.05>P) ولی در گروه شاهد اختلافی مشاهده نشد. همچنین مداخله موجب اختلاف معنی دار بین دو گروه در مراحل خود کار آمدی ، توازن تصمیم گیری و رفتار فعالیت جسمی بود وفرضیه پژوهش مورد پذیرش قرار گرفت . نتیجه نهایی: اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی مراحل تغییر بر رعایت سازه های آن الگو تاثیر مثبت داشته است . بنابراین پرستاران می توانند نقش موثری در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کنند که این نقش می تواند در حیطه های یاد دهی ومشاوره ای ایفا گردد.fa_IR
dc.format.extent177
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.subjectالگوی مراحل تغییرfa_IR
dc.subjectبیماریهای التهابی رودهfa_IR
dc.subjectفعالیت جسمیfa_IR
dc.subjectسایر تخصص هاي بالينيfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر برنامه آموزشی براساس الگوی مراحل تغییر (TTM) بر فعالیت جسمی مبتلایان به بیماریهای التهابی رودهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue1
dc.citation.spage39
dc.citation.epage45


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد