نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیغمایی, پریچهرfa_IR
dc.contributor.authorعریان, شهربانوfa_IR
dc.contributor.authorحجتی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorجوادی, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:22:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:22:59Z
dc.date.available1399-08-21T23:22:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:22:59Z
dc.date.issued2008-04-01en_US
dc.date.issued1387-01-13fa_IR
dc.identifier.citationیغمایی, پریچهر, عریان, شهربانو, حجتی, زهرا, جوادی, حمیدرضا. (1387). بررسی واکنش متقابل سیستم 2α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار. فصلنامه علوم پزشکی, 18(1), 7-11.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-302-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493530
dc.description.abstractسابقه و هدف:داروهایی که سیستم α2- آدرنرژیک را تحت تأثیر قرار می دهند، می‌توانند بر روی یادگیری نیز اثر داشته باشند. در این مطالعه، تاثیر تداخل کافئین وسیستم α2- آدرنرژیک بر یادگیری وحافظه بررسی شد. روش بررسی: در پژوهش حاضر اثرات کافئین (آنتاگونیست گیرنده‌های A1 و A2a آدنوزینی)، یوهمبین (آنتاگونیست α2-آدرنرژیک) وکلونیدین (آگونیست α2-آدرنرژیک) بر حافظه و یادگیری بررسی شد. به‌علاوه تداخل اثر این داروها در دوزهای اپتیمم ارزیابی شد. نود موش در ١٥ گروه ٦ تایی در دستگاه استریوتاکسی کانولاگذاری داخل بطنی گشته و پس از یک هفته ریکاوری در دستگاه شاتل باکس آموزش داده شدند. سپس داروها در غلظت‌های مختلف تزریق شده و پس از ٢٤ ساعت آنها بررسی شدند. یافته ها: تزریق درون بطنی یوهمبین به عنوان آنتاگونیست α2-آدرنرژیک در غلظت‌های 4، 6، 8 و 10 میکروگرم برای هر موش باعث تقویت یادگیری و کلونیدین به عنوان آگونیست α2-آدرنرژیک در غلظت‌های 2، 4 و 6 میکروگرم موجب کاهش یادگیری نسبت به گروه سالین شد (به ترتیب 001/0>P و 05/0>P). کافئین در غلظت‌های 10، 20 و 30 میکروگرم باعث تقویت یادگیری نسبت به گروه سالین ‌گردید (001/0>P). تداخل این داروها در گروه‌هایی که کافئین به همراه هر کدام از داروها تزریق گردیده بود، باعث تقویت حافظه و یادگیری شد و تداخل دوز اپتیمم یوهمبین وکلونیدین نسبت به گروه سالین تضعیف حافظه را نشان داد (05/0>P). نتیجه گیری: کلونیدین باعث تضعیف حافظه و یوهمبین و کافئین باعث تقویت حافظه می‌گردند و تداخل آنها منجر به تقویت حافظه می‌گردد.fa_IR
dc.format.extent255
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectحافظهfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectیوهمبینfa_IR
dc.subjectکلونیدینfa_IR
dc.subjectکافئینfa_IR
dc.subjectα2-آدرنرژیکfa_IR
dc.subjectاپيدميولوژيfa_IR
dc.titleبررسی واکنش متقابل سیستم 2α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش‌های صحرایی نر نژاد ویستارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume18
dc.citation.issue1
dc.citation.spage7
dc.citation.epage11


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد