| dc.contributor.author | یغمایی, پریچهر | fa_IR |
| dc.contributor.author | عریان, شهربانو | fa_IR |
| dc.contributor.author | حجتی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | جوادی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:22:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:22:59Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:22:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:22:59Z | |
| dc.date.issued | 2008-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1387-01-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یغمایی, پریچهر, عریان, شهربانو, حجتی, زهرا, جوادی, حمیدرضا. (1387). بررسی واکنش متقابل سیستم 2α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موشهای صحرایی نر نژاد ویستار. فصلنامه علوم پزشکی, 18(1), 7-11. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-302-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493530 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف:داروهایی که سیستم α2- آدرنرژیک را تحت تأثیر قرار می دهند، میتوانند بر روی یادگیری نیز اثر داشته باشند. در این مطالعه، تاثیر تداخل کافئین وسیستم α2- آدرنرژیک بر یادگیری وحافظه بررسی شد.
روش بررسی: در پژوهش حاضر اثرات کافئین (آنتاگونیست گیرندههای A1 و A2a آدنوزینی)، یوهمبین (آنتاگونیست α2-آدرنرژیک) وکلونیدین (آگونیست α2-آدرنرژیک) بر حافظه و یادگیری بررسی شد. بهعلاوه تداخل اثر این داروها در دوزهای اپتیمم ارزیابی شد. نود موش در ١٥ گروه ٦ تایی در دستگاه استریوتاکسی کانولاگذاری داخل بطنی گشته و پس از یک هفته ریکاوری در دستگاه شاتل باکس آموزش داده شدند. سپس داروها در غلظتهای مختلف تزریق شده و پس از ٢٤ ساعت آنها بررسی شدند.
یافته ها: تزریق درون بطنی یوهمبین به عنوان آنتاگونیست α2-آدرنرژیک در غلظتهای 4، 6، 8 و 10 میکروگرم برای هر موش باعث تقویت یادگیری و کلونیدین به عنوان آگونیست α2-آدرنرژیک در غلظتهای 2، 4 و 6 میکروگرم موجب کاهش یادگیری نسبت به گروه سالین شد (به ترتیب 001/0>P و 05/0>P). کافئین در غلظتهای 10، 20 و 30 میکروگرم باعث تقویت یادگیری نسبت به گروه سالین گردید (001/0>P). تداخل این داروها در گروههایی که کافئین به همراه هر کدام از داروها تزریق گردیده بود، باعث تقویت حافظه و یادگیری شد و تداخل دوز اپتیمم یوهمبین وکلونیدین نسبت به گروه سالین تضعیف حافظه را نشان داد (05/0>P).
نتیجه گیری: کلونیدین باعث تضعیف حافظه و یوهمبین و کافئین باعث تقویت حافظه میگردند و تداخل آنها منجر به تقویت حافظه میگردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 255 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.subject | حافظه | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | یوهمبین | fa_IR |
| dc.subject | کلونیدین | fa_IR |
| dc.subject | کافئین | fa_IR |
| dc.subject | α2-آدرنرژیک | fa_IR |
| dc.subject | اپيدميولوژي | fa_IR |
| dc.title | بررسی واکنش متقابل سیستم 2α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موشهای صحرایی نر نژاد ویستار | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 11 | |