| dc.contributor.author | صاحب الزمانی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | فراهانی, حجت اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهربانی, الهام | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهبازی, محمدیار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:22:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:22:51Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:22:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:22:51Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صاحب الزمانی, محمد, فراهانی, حجت اله, مهربانی, الهام, شهبازی, محمدیار. (1395). بررسی روایی و پایایی ارزشیابی بالینی360 درجه در ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری. فصلنامه علوم پزشکی, 26(4), 264-270. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1178-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493516 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری، علاوه بر بهره جستن از نظرات اساتید، مورد استفاده قرار می گیرد. این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی ارزشیابی360 درجه در پرستاری انجام شد.
روش بررسی: در مطالعه ای ازنوع پژوهش ارزشیابی، 75 دانشجوی پرستاری دوره کارورزی دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد شهرکرد به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامهها با بهره جستن از مطالعه وسیع متون و نظر اهل فن تهیه شد. پرسشنامهها بین نمونه در دسترس از دانشجویان پرستاری، مسئولین بخشها، پرستاران و مربیان بالینی بخشهای داخلی جراحی و بیماران توزیع شدند. نتایج ارزشیابی ثبت و در محیط مناسب بازخورد عینی داده شد. روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمره ارزشیابی 360 درجه)، روایی سازه (بررسی ساختار درونی) و پایایی (تعیین همسانی درونی، پایایی بین مشاهده گران) بررسی شد.
یافته ها: همبستگی نمرات ارزشیابی360 درجه با میانگین دروس نظری و بالینی 32/0 (005/0=P) و 448/0 (001/0=p) بود. همبستگی بین خرده آزمونها معنیدار بود و همبستگی نمره کل با آنها معنیدار و قویتر از ارتباط هر خرده با کل بود که بیانگر ساختار نظری مطلوب آزمون بود. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرانباخ 78/0 محاسبه شد. پایایی بین ارزیابان با تحلیل واریانس محاسبه شد و سطح معنیداری 5/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش، ارزشیابی 360 درجه برای سنجش توانمندیهای محوری در پرستاری دارای روایی و پایایی مطلوب است.
واژگان کلیدی: ارزشیابی بالینی 360 درجه، روایی، پایایی. | fa_IR |
| dc.format.extent | 250 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.subject | ارزشیابی بالینی 360 درجه | fa_IR |
| dc.subject | روایی | fa_IR |
| dc.subject | پایایی. | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت آموزشی | fa_IR |
| dc.title | بررسی روایی و پایایی ارزشیابی بالینی360 درجه در ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحليلي/مقطعي/توصيفي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری روانسنجی، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 264 | |
| dc.citation.epage | 270 | |