| dc.contributor.author | هکاری, دیانا | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدزاده, رحمت | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:22:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:22:14Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:22:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:22:14Z | |
| dc.date.issued | 2010-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هکاری, دیانا, محمدزاده, رحمت. (1389). بررسی وضعیت آموزش بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بیمارستانهای شهر تبریز در سال 87-1386. فصلنامه علوم پزشکی, 20(1), 58-63. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-287-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493455 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: آموزش به بیمار باید به عنوان یکی از حقوق بیمار نگریسته شود تا رفتار مطلوب بهداشتی با سه هدف عمده حفظ و ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماری، اعاده سلامتی و کمک به تطابق و سازگاری فرد حاصل گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش به بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و بررسی عوامل تاثیرگذار در آن صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 352 پرستار و 241 دانشجوی پرستاری بررسی شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل اطلاعات فردی و عوامل تاثیرگذار بود.
یافته ها: 6/65 درصد پرستاران و 1/53 درصد دانشجویان زیاد بودن تعداد بیماران، 8/62 درصد پرستاران و 5/48 درصد دانشجویان کمبود وقت پرستار، 3/56 درصد پرستاران و 6/55 درصد دانشجویان کمبود پرسنل بخش، 9/40 درصد پرستاران و 8/37 درصد دانشجویان عدم وجود وسایل کمک آموزشی، 5/29 درصد پرستاران و 2/38 درصد دانشجویان عدم همکاری و هماهنگی بین اعضاء مختلف تیم بهداشتی – درمانی، 29 درصد دانشجویان عدم اختصاص زمان معین برای آموزش به بیمار، 6/38 درصد عدم علاقه پرستار نسبت به امر آموزش، 5/36 درصد عدم حمایت مدیران پرستاری از آموزش به بیمار و 1/36 درصد کمبود آگاهی و اطلاعات پرستار نسبت به موارد آموزشی را از موانع آموزش به بیمار برشمردند. میانگین نمرات پرستاران و دانشجویان اختلاف معنیداری با هم داشت (001/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بر تلاش مشترک مسئولین، مدیران بیمارستانها و دانشکدههای پرستاری در رفع موانع و تقویت تسهیل کنندهها تاکید می گردد تا پرستاران ضمن کسب مهارتها، علوم و دانشهای موردنیاز در امر آموزش به بیمار، به عنوان افرادی قابل اعتماد که میتوانند برنامههای آموزش به بیماران را طرح، اجرا و ارزشیابی کنند، مطرح گردند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 499 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.subject | آموزش به بیمار | fa_IR |
| dc.subject | موانع | fa_IR |
| dc.subject | تسهیل کنندهها. | fa_IR |
| dc.subject | اپيدميولوژي | fa_IR |
| dc.title | بررسی وضعیت آموزش بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بیمارستانهای شهر تبریز در سال 87-1386 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 58 | |
| dc.citation.epage | 63 | |