نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهکاری, دیاناfa_IR
dc.contributor.authorمحمدزاده, رحمتfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:22:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:22:14Z
dc.date.available1399-08-21T23:22:13Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:22:14Z
dc.date.issued2010-04-01en_US
dc.date.issued1389-01-12fa_IR
dc.identifier.citationهکاری, دیانا, محمدزاده, رحمت. (1389). بررسی وضعیت آموزش بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بیمارستان‌های شهر تبریز در سال 87-1386. فصلنامه علوم پزشکی, 20(1), 58-63.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-287-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493455
dc.description.abstractسابقه و هدف: آموزش به بیمار باید به عنوان یکی از حقوق بیمار نگریسته شود تا رفتار مطلوب بهداشتی با سه هدف عمده حفظ و ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماری، اعاده سلامتی و کمک به تطابق و سازگاری فرد حاصل گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش به بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و بررسی عوامل تاثیرگذار در آن صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 352 پرستار و 241 دانشجوی پرستاری بررسی شدند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای شامل اطلاعات فردی و عوامل تاثیرگذار بود. یافته ها: 6/65 درصد پرستاران و 1/53 درصد دانشجویان زیاد بودن تعداد بیماران، 8/62 درصد پرستاران و 5/48 درصد دانشجویان کمبود وقت پرستار، 3/56 درصد پرستاران و 6/55 درصد دانشجویان کمبود پرسنل بخش، 9/40 درصد پرستاران و 8/37 درصد دانشجویان عدم وجود وسایل کمک آموزشی، 5/29 درصد پرستاران و 2/38 درصد دانشجویان عدم همکاری و هماهنگی بین اعضاء مختلف تیم بهداشتی – درمانی، 29 درصد دانشجویان عدم اختصاص زمان معین برای آموزش به بیمار، 6/38 درصد عدم علاقه پرستار نسبت به امر آموزش، 5/36 درصد عدم حمایت مدیران پرستاری از آموزش به بیمار و 1/36 درصد کمبود آگاهی و اطلاعات پرستار نسبت به موارد آموزشی را از موانع آموزش به بیمار برشمردند. میانگین نمرات پرستاران و دانشجویان اختلاف معنی‌داری با هم داشت (001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بر تلاش مشترک مسئولین، مدیران بیمارستان‌ها و دانشکده‌های پرستاری در رفع موانع و تقویت تسهیل کننده‌ها تاکید می گردد تا پرستاران ضمن کسب مهارت‌ها، علوم و دانش‌های موردنیاز در امر آموزش به بیمار، به عنوان افرادی قابل اعتماد که می‌توانند برنامه‌های آموزش به بیماران را طرح، اجرا و ارزشیابی کنند، مطرح گردند.fa_IR
dc.format.extent499
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectآموزش به بیمارfa_IR
dc.subjectموانعfa_IR
dc.subjectتسهیل کننده‌ها.fa_IR
dc.subjectاپيدميولوژيfa_IR
dc.titleبررسی وضعیت آموزش بیمار در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بیمارستان‌های شهر تبریز در سال 87-1386fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume20
dc.citation.issue1
dc.citation.spage58
dc.citation.epage63


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد