نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorادهمی مقدم, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorصاحب الزمانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorطباطبایی جمارانی, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorفراهانی, حجت الهfa_IR
dc.contributor.authorباباگلی, نجیمه آقاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:22:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:22:00Z
dc.date.available1399-08-21T23:22:00Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:22:00Z
dc.date.issued2015-06-01en_US
dc.date.issued1394-03-11fa_IR
dc.identifier.citationادهمی مقدم, فرهاد, صاحب الزمانی, محمد, طباطبایی جمارانی, مژگان, فراهانی, حجت اله, باباگلی, نجیمه آقا. (1394). میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه. فصلنامه علوم پزشکی, 25(2), 151-156.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-944-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493434
dc.description.abstractسابقه و هدف: یکی از سرنوشت سازترین انتخاب‌های دوره دانش آموزی انتخاب رشته دانشگاهی است. نداشتن آگاهی نسبت به رشته تحصیلی موجب به وجود آمدن عدم تطابق بین آینده شغلی افراد با نیازها و انتظاراتشان می‌گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- زمینه‌ای روی 501 دانشجوی ترم اول (بدو ورود) رشته‌های مختلف علوم پزشکی و رشته‌های غیر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات سنجش میزان آگاهی بود. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار آگاهی دانشجویان 48/5 و 60/3 بود. میزان آگاهی دانشجویان در 3/30% موارد بالا، در 5/40% موارد متوسط و در 1/29% موارد پایین بود. افزایش مقاطع تحصیلی رابطه مستقیمی با میزان آگاهی داشت، بدین معنی که با افزایش مقطع تحصیلی، آگاهی گروه مورد بررسی افزایش می‌یافت. بالاترین رتبه آگاهی براساس مقاطع تحصیلی، مربوط به مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای با میانگین رتبه 17/342 و پایین ترین آن در گروه کاردانی با میانگین رتبه‌ای 32/136 بود. نتیجه‌گیری: یافته های این پژوهش بیانگر این است که اکثر دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه نسبت به رشته خود آگاهی متوسطی دارند. پیشنهاد می‌گردد قبل از ورود به دانشگاه، جهت شناخت هر چه بیشتر رشته های تحصیلی، مشاوره های لازم از طرق مختلف نظیر مدارس، رسانه‌های جمعی، خانواده و..... ارائه گردد تا دانش آموزان با آگاهی قبلی رشته خود را انتخاب و با علاقه و انگیزه به ادامه تحصیل مشغول شوند. واژگان کلیدی: آگاهی، دانشجویان، رشته تحصیلی.fa_IR
dc.format.extent181
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectرشته تحصیلیfa_IR
dc.subjectمدیریت آموزشیfa_IR
dc.titleمیزان آگاهی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحليلي/مقطعي/توصيفيfa_IR
dc.contributor.departmentمتخصص چشم، فوق تخصص اکولوپلاستی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری تخصصی روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران، تهران ، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue2
dc.citation.spage151
dc.citation.epage156


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد