بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساس دانش آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی آن
(ندگان)پدیدآور
رمضان خانی, علیزراع, محمدباهنر, علیرضاعالی خانی, سیامکدلاوری, علیرضارهبانی, شبنمصالحی سیچانی, مهرینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: گسترش روزافزون استفاده از رایانه و قابلیت های متنوع این ابزار، می تواند در مقوله های مختلف زندگی افراد و بویژه دانش آموزان تاثیرات مثبت یا منفی بر جای گذارد. بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساسی که دانش آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی دارند، موضوع این پژوهش قرار گرفته است.روش بررسی: این مطالعه بصورت توصیفی تحلیلی و بین دانش آموزان کلاس های پنجم ابتدایی، دوم راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان دماوند انجام شد. دانش آموزان مذکور، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 1872 دانش آموز دختر و پسر مورد مطالعه قرار گرفتند. ساعات استفاده از کامپیوتر به تفکیک روزهای هفته و روزهای تعطیل به عنوان متغیرهای مستقل و احساس دانش آموز در مورد مدرسه و فشار تکالیف منزل، به عنوان متغیرهای وابسته منظور شدند.یافته ها: پسران بطور معنی داری استفاده بیشتری از رایانه داشتند (0005/0=p) و در روزهای کاری هفته، با افزایش مقطع تحصیلی استفاده از رایانه هم افزایش می یافت (03/0=p). دانش آموزانی که احساس بد در مورد مدرسه داشتند و آنهایی که فشار تکالیف منزل را بیشتر می دانستند، بطور معنی داری بیشتر از بقیه از رایانه استفادهمی کردند (01/0>p).نتیجه گیری: استفاده اعتیادآمیز از رایانه در قالب بازیها، اینتـرنت و سایر موارد در برخی از دانش آموزان می تواند مشکلات جدی روانی و تحصیلی را به همراه آورد. لزوم توجه خانواده ها و مسوولین مدارس به استفاده منطقی و به اندازه از این وسیله توصیه می-شود.
کلید واژگان
رایانهدانش آموزان
احساس نسبت به مدرسه
فشار تکالیف
اپيدميولوژي
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2007-06-011386-03-11
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانشاپا
1023-59222008-3386




