| dc.contributor.author | صاحب الزمانی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلحشوران فرد, آسیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبرزاده, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدیان, رباب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:18:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:18:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:18:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:18:13Z | |
| dc.date.issued | 2011-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صاحب الزمانی, محمد, سلحشوران فرد, آسیه, اکبرزاده, علیرضا, محمدیان, رباب. (1390). بررسی مقایسهای عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، سال 1388. فصلنامه علوم پزشکی, 21(1), 38-43. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-426-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493057 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف : در ایران کمتر در مورد دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش مطالعهای صورت گرفته است. هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی اثربخش است. روش بررسی : در یک مطالعه توصیفی-مقایسهای تمامی دانشجویان پرستاری ( 121 نفر) و مربیان پرستاری (21 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه بررسی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. جهت تعیین اعتبارپرسشنامه از اعتبار محتوی و جهت پایایی ابزار از روش ثبات درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. پرسشنامهها با روش خود گزارشدهی تکمیل شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمون من- ویتنی U انجام گرفت. یافته ها: از دیدگاه 21 مربی و 121 دانشجو عوامل تسهیل کننده و بازدارنده در ابعاد خصوصیات فردی دانشجویان ومربیان، محیط بالین، برنامهریزی آموزش و ارزشیابی بالینی نقش مهمی در آموزش بالینی اثربخش داشتنند. بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (03/0= p ). از سوی دیگر، بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل بازدارنده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت (08/0= p ). نتیجه گیری : این یافتهها نشان دهنده اهمیت عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی است. توجه به این عوامل میتواند نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری داشته باشد . | fa_IR |
| dc.format.extent | 443 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.subject | آموزش پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش بالینی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش اثربخش | fa_IR |
| dc.subject | مربیان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت آموزشی | fa_IR |
| dc.title | بررسی مقایسهای عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، سال 1388 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحليلي/مقطعي/توصيفي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 38 | |
| dc.citation.epage | 43 | |