مقایسه اختلالات همراه در دخـــتران و پسران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
(ندگان)پدیدآور
بهزادفر, فاطمهسروری, علیرضاطاهر خانی, حمیدبرجعلی, احمدتقوی, سید حسننوع مدرک
Textتجربي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی (attention-deficit/hyperactivity disorder) یک اختلال شایع هتروژن درکودکان می باشد. تفاوت اساسی در نسبت پسر به دختر بین نمونههای ارجاعی به کلینیک (10:1) و نمونه های جامعه (3:1) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی این سوال را مطرح میکند که آیا جنسیت در بروز و الگوی نشانه های ADHD و اختلالات همراه آن نقش داشته و باعث ارجاع کمتر دختران به کلینیک می شود.
روش بررسی: تعداد 147 کودک و نوجوان مبتلا به ADHD از 5 تا 17 سال با روش نمونهگیری در دسترس مورد ارزیابی قرار گرفتند. تشخیص بالینی ADHD و وجود اختلالات همراه در بیماران با مصاحبه بالینی روانپزشک و تست تشخیصی K–SADS انجام شد.
یافتهها: اختلالات همراه با ADHD در کودکان مراجعه کننده به کلینک در دختر و پسر مشابه هم بود و دختران مبتلا به ADHD درمقایسه با پسرها در معرض خطر بیشتری برای اختلالات افسردگی و اضطرابی نبودند.
نتیجهگیری: نتایج ما نشان میدهد که بین دختران و پسران مبتلا به ADHD در اختلالات همراه تفاوتی وجود ندارد. ADHD در دخترها نیز مانند پسرها باعث اختلال در حوزه های مختلف عملکردی میشود و مشابه بودن میزان خطر اختلالات همراه در دخترها و پسرها بیانگر وجود شباهتهای بیشتر در سایر زمینهها نظیر سیر بیماری ، پیش آگهی و پاسخ بالینی به درمان میباشد.
کلید واژگان
اختلال نقص توجه و بیش فعالیاختلالات همراه
تفاوت جنسیتی
روانپزشکی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-01-011392-10-11
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات کاریردی و سلامت همگانی و توسعه پایدار، دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالیمتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، بیمارستان امام خمینی
متخصص اعصاب و روان و مدیر عامل انجمن صنفی مراکز توانبخشی بیماران اعصاب و روان
عضو هیئت علمی روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد روانشناس بالینی، دانشگاه تهران
شاپا
1023-59222008-3386




