نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکهزاد, سوسنfa_IR
dc.contributor.authorبلوری, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorنیکبخت, فرنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:14:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:14:41Z
dc.date.available1399-08-21T23:14:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:14:41Z
dc.date.issued2013-03-01en_US
dc.date.issued1391-12-11fa_IR
dc.identifier.citationکهزاد, سوسن, بلوری, بهرام, نیکبخت, فرناز. (1391). مطالعه اثر فرکانس 217 هرتز گوشی تلفن همراه با شدت 200 میکروتسلا بر یادگیری و حافظه فضایی در موش آزمایشگاهی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 70(12), 745-750.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-41-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492579
dc.description.abstractزمینه و هدف: میدان‌های الکترومغناطیسی فوق‌العاده کم فرکانس ناشی از خطوط نیرو، وسایل الکتریکی و تجهیزات پزشکی آثار بیولوژیکی متفاوتی را ایجاد می‌کنند. سیستم جهانی موبایل (GSM) در زندگی روزمره به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم علاوه بر استفاده از باند فرکانس‌های بالا، دارای فرکانس پایین نیز می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر میدان الکترومغناطیسی مدوله‌کننده امواج پرفرکانس سیستم جهانی موبایل، 217 هرتز بر یادگیری و حافظه فضایی در موش صحرایی می‌باشد.روش بررسی: تعداد 24 موش نر صحرایی از نژاد ویستار به طور تصادفی به سه گروه تست (تابش)، شم و کنترل تقسیم شدند. با استفاده از کویل‌های هلمهولتز، گروه تابش روزانه چهار ساعت و به مدت 21 روز، تحت تابش میدان یک‌نواخت پالسی الکترومغناطیسی با شدت 200 میکروتسلا قرار گرفت. این روند برای گروه شم در غیاب میدان نیز تکرار شد. همه گروه‌ها در هفته سوم به مدت پنج روز و روزانه چهار بار در ماز آبی موریس آموزش دیدند. سپس در روز ششم تست پروب به مدت 60 ثانیه در غیاب سکوی نجات انجام شد. یافته‌ها: در آنالیز واریانس یک طرفه داده‌ها اختلاف معنی‌داری در مقایسه گروه تابش و کنترل در دو مرحله آموزش و پروب مشاهده نشد. (05/0P≤ به عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد).نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نشان می‌دهد که احتمالا تابش کوتاه‌مدت، چون در 21 روز بررسی صورت گرفت، میدان‌های الکترومغناطیسی کم فرکانس تلفن‌های همراه با شدت μT200 (میکروتسلا) تاثیری بر حافظه و یادگیری ندارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectالکترومغناطیسfa_IR
dc.subjectسیستم جهانی موبایلfa_IR
dc.subjectحافظه فضاییfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectمازfa_IR
dc.titleمطالعه اثر فرکانس 217 هرتز گوشی تلفن همراه با شدت 200 میکروتسلا بر یادگیری و حافظه فضایی در موش آزمایشگاهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume70
dc.citation.issue12
dc.citation.spage745
dc.citation.epage750


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد