نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفاطمه قائم مقامیfa_IR
dc.contributor.authorایرج حریرچیfa_IR
dc.contributor.authorرقیه مقیمیfa_IR
dc.contributor.authorحسن مظاهریfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:11:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:11:54Z
dc.date.available1399-08-21T23:11:54Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:11:54Z
dc.date.issued2002-05-01en_US
dc.date.issued1381-02-11fa_IR
dc.identifier.citationفاطمه قائم مقامی, ایرج حریرچی, رقیه مقیمی, حسن مظاهری. (1381). تاخیر در مراجعه و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به کانسر پیشرفته پستان بیمارستان امام، 1379. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 60(2), 150-156.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-1270-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492158
dc.description.abstractمقدمه: هدف از این مطالعه مقطعی (Cross sectional) که بر روی زنان مبتلا به کانسر پیشرفته پستان در بیمارستان امام خمینی در سال 1379 انجام شد، تعیین فراوانی تاخیر مراجعه و عوامل مرتبط با آن در این بیماران بود. مواد و روشها: از بیماران، 200 خانم مبتلا به کانسر پیشرفته پستان بصورت متوالی در صورت رضایت وارد مطالعه شدند. وسیله جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که از طریق مصاحبه تکمیل شد. یافته ها: از این افراد، 64 بیمار (32 درصد) مراجعه بدون تاخیر و 136 بیمار (68 درصد) مراجعه تاخیری داشتند. مراجعین با تاخیر در مقایسه با مراجعین بدون تاخیر بطور معنی دار دارای میانگین سنی بالاتر (P=0.004) میزان تحصیلات پایینتر (P=0.002) و وضعیت اقتصادی خفیف تر (P=0.001) بودند. میزان فراوانی زنان مجرد در آنها کمتر بود (P=0.001) و درصد کمتری از آنها ساکن شهرهای بزرگ بودند (P=0.01) و میزان دسترسی آنها به پزشک نیز کمتر بود (P=0.004). بیست و چهار و سه دهم درصد مراجعین با تاخیر دارای سابقه فامیلی کانسر پستان بودند، این میزان در مراجعین بدون تاخیر 53/1 درصد بود (P=0.001) و 62/5 درصد مراجعین با تاخیر و 85 درصد مراجعین بدون تاخیر به اهمیت معاینه فردی واقف بودند (P=0.002) و به ترتیب 84/4 درصد و 98/4 درصد آنها نسبت به نشانه های سرطان پستان آگاهی داشتند (P=0.01). در مراجعین با تاخیر و بدون تاخیر به ترتیب 23/5 درصد و 33 درصد با روش معاینه فردی پستان آشنا بودند که از نظر آماری اختلاف معنی دار نبود. نتیجه گیری و توصیه ها: در این مطالعه، در مراجعین با تاخیر، عدم آگاهی از لزوم مراجعه، ترس، سهل انگاری، عدم دسترسی به پزشک و فقر مالی از علل عمده تاخیر در مراجعه بدست آمده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.titleتاخیر در مراجعه و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به کانسر پیشرفته پستان بیمارستان امام، 1379fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume60
dc.citation.issue2
dc.citation.spage150
dc.citation.epage156


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد