| dc.contributor.author | حسین زاده, مهشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورابولی, ایران | fa_IR |
| dc.contributor.author | عباس نژاد, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:10:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:10:39Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:10:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:10:39Z | |
| dc.date.issued | 2009-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1388-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسین زاده, مهشید, پورابولی, ایران, عباس نژاد, مهدی. (1388). اثر تجویز توأم مورفین و ال- آرﮊینین در ناحیه CA3 هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی نر. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 67(5), 309-316. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1683-1764 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7322 | |
| dc.identifier.uri | http://tumj.tums.ac.ir/article-1-443-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/491973 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: حافظه و یادگیری از عوامل پیچیده مغزی محسوب میشوند که نواحی مختلفی از جمله هیپوکامپ را درگیر میکنند. عوامل متعددی از جمله نیتریک اکساید و مورفین میتوانند حافظه و یادگیری را متأثر سازند. هدف این مطالعه بررسی تجویز توأم L-Arginine (پیشساز نیتریک اکساید) و مورفین در ناحیه CA3 هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی نر میباشد. روش بررسی: موشهای صحرایی نر پس از بیهوشی عمیق با استفاده از مخلوط کتامین و گزیلازین و کانولگذاری دو طرفه در ناحیه CA3 هیپوکامپ بهوسیله دستگاه استرئوتاکس، به هفت گروه تقسیم و هر گروه بهطور جداگانه سرم فیزیولوژی (گروه شاهد)، L- Arginine (μg/rat٣ و M٣/٠)، L-NAME (M٣/٠)، مورفین (mg/rat١٠)، مورفین همراه با L-Arginine (μg/rat٣) یا مورفین همراه با L-NAME را بهمدت پنج روز، که آزمایش ماز آبی موریس برای بررسی یادگیری و حافظه انجام میشد، دریافت کردند. یک گروه هم گروه کنترل بود. یافتهها: نتایج نشان داد تجویز دوز μg/rat٣ باعث بهبود یادگیری و حافظه فضایی شده است و تجویز L-NAME (مهارگر نیتریک اکساید) میزان یادگیری و حافظه فضایی را کاهش داده است. تجویز مورفین باعث کاهش یادگیری و حافظه فضایی گردید و تجویز توأم L-NAME و مورفین سبب اختلال بیشتر یادگیری نسبتبه گروه دریافتکننده مورفین و نه گروه دریافتکننده L-NAME بهتنهایی گردید. نتیجهگیری: پیشساز نیتریک اکساید باعث بهبود یادگیری و حافظه شد و مهارگر آن و همچنین مورفین باعث اختلال در این پدیدهها گردید و تجویز توام مهارگر نیتریک اکساید و مورفین باعث اختلال بیشتر یادگیری شد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Tehran University Medical Journal | en_US |
| dc.subject | یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | حافظه فضایی | fa_IR |
| dc.subject | هیپوکامپ | fa_IR |
| dc.subject | مورفین | fa_IR |
| dc.subject | نیتریک اکساید | fa_IR |
| dc.title | اثر تجویز توأم مورفین و ال- آرﮊینین در ناحیه CA3 هیپوکامپ بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی نر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 67 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 309 | |
| dc.citation.epage | 316 | |