| dc.contributor.author | شجاعی زاده, داود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:08:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:08:30Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:08:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:08:30Z | |
| dc.date.issued | 1997-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1376-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شجاعی زاده, داود. (1376). بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شیراز در مورد بیماری ایدز. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 55(6), 116-120. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1683-1764 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7322 | |
| dc.identifier.uri | http://tumj.tums.ac.ir/article-1-1624-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/491667 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی است که تاثیر یک برنامه آموزشی را بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شیراز در زمینه ایدز، راههای انتقال ویروس در دندانپزشکی و روشهای پیشگیری از آن براساس چهار متغیر آموزش، آگاهی، نگرش و ارزیابی مورد بررسی و عملکرد قرار داده است. روش انجام پژوهش بدین نحو است که پژوهشگر، یک موقعیت خاص را که همان اجرای برنامه آموزشی است ایجاد نموده و طی دو مرحله آزمون اولیه قبل از اجرای برنامه آموزشی، و آزمون ثانویه بعد از اجرای برنامه آموزشی، تاثیر این برنامه را بر متغیرهای ذکر شده مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. اطلاعات لازم جهت بررسی متغیرهای پژوهش و ارزیابی برنامه آموزشی از طریق پرسشنامه و چک لیست که قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی تکمیل گردیده به دست آمد. پس از انجام آزمون اولیه و تکمیل چک لیست عملکرد توسط مشاهده مستقیم در مطب های افراد مورد پژوهش، براساس نیاز آنان به یک برنامه آموزشی که شامل روشهای سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ با استفاده از وسایل کمک آموزشی بوده در 4 جلسه و به مدت یکماه تدوین و اجرا گردید. به منظور کاهش تاثیر عوامل مداخله گر، آزمون ثانویه در مورد آگاهی و نگرش، 6 هفته بعد از آموزش و در مورد سنجش عملکرد حدود 3 ماه بعد، انجام گرفت، و مجددا جهت کنترل عملکرد، از چک لیست استفاده شد که با بازدید از مطب و مشاهده مستقیم در چند نوبت تکمیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد قبل و بعد از برنامه آموزشی، تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود دارد. به عبارت دیگر، برنامه آموزشی در ارتقا سطح آگاهی، ایجاد نگرش مثبت و همچنین عملکرد مناسب در افراد مورد پژوهش، موثر بوده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Tehran University Medical Journal | en_US |
| dc.title | بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شیراز در مورد بیماری ایدز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 55 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 116 | |
| dc.citation.epage | 120 | |