نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشجاعی زاده, داودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:08:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:08:30Z
dc.date.available1399-08-21T23:08:30Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:08:30Z
dc.date.issued1997-08-01en_US
dc.date.issued1376-05-10fa_IR
dc.identifier.citationشجاعی زاده, داود. (1376). بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شیراز در مورد بیماری ایدز. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 55(6), 116-120.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-1624-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/491667
dc.description.abstractاین پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی است که تاثیر یک برنامه آموزشی را بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شیراز در زمینه ایدز، راههای انتقال ویروس در دندانپزشکی و روشهای پیشگیری از آن براساس چهار متغیر آموزش، آگاهی، نگرش و ارزیابی مورد بررسی و عملکرد قرار داده است. روش انجام پژوهش بدین نحو است که پژوهشگر، یک موقعیت خاص را که همان اجرای برنامه آموزشی است ایجاد نموده و طی دو مرحله آزمون اولیه قبل از اجرای برنامه آموزشی، و آزمون ثانویه بعد از اجرای برنامه آموزشی، تاثیر این برنامه را بر متغیرهای ذکر شده مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. اطلاعات لازم جهت بررسی متغیرهای پژوهش و ارزیابی برنامه آموزشی از طریق پرسشنامه و چک لیست که قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی تکمیل گردیده به دست آمد. پس از انجام آزمون اولیه و تکمیل چک لیست عملکرد توسط مشاهده مستقیم در مطب های افراد مورد پژوهش، براساس نیاز آنان به یک برنامه آموزشی که شامل روشهای سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ با استفاده از وسایل کمک آموزشی بوده در 4 جلسه و به مدت یکماه تدوین و اجرا گردید. به منظور کاهش تاثیر عوامل مداخله گر، آزمون ثانویه در مورد آگاهی و نگرش، 6 هفته بعد از آموزش و در مورد سنجش عملکرد حدود 3 ماه بعد، انجام گرفت، و مجددا جهت کنترل عملکرد، از چک لیست استفاده شد که با بازدید از مطب و مشاهده مستقیم در چند نوبت تکمیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد قبل و بعد از برنامه آموزشی، تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود دارد. به عبارت دیگر، برنامه آموزشی در ارتقا سطح آگاهی، ایجاد نگرش مثبت و همچنین عملکرد مناسب در افراد مورد پژوهش، موثر بوده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.titleبررسی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شیراز در مورد بیماری ایدزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume55
dc.citation.issue6
dc.citation.spage116
dc.citation.epage120


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد