نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوغانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorبیات ریزی, مهتابfa_IR
dc.contributor.authorقربانی, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorرمیم, طیبfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:05:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:05:56Z
dc.date.available1399-08-21T23:05:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:05:56Z
dc.date.issued2015-05-01en_US
dc.date.issued1394-02-11fa_IR
dc.identifier.citationنوغانی, فاطمه, بیات ریزی, مهتاب, قربانی, زهره, رمیم, طیب. (1394). بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 73(2), 110-116.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-6607-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/491301
dc.description.abstractزمینه و هدف: ویژگی‌های فردی مانند جنسیت، قومیت، ناتوانی، سن، اهداف، انتظارات فردی و متغیرهای تحصیلی در ایجاد رضایتمندی دانشجویان نقش دارند. مطالعه با هدف بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش بررسی: مطالعه به صورت مقطعی و با نمونه‌گیری خوشه‌ای در سال 1392 انجام شد. ابتدا به صورت تصادفی چند دانشکده از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران انتخاب شده، سپس به‌صورت تصادفی چند کلاس از بین کلاس‌های دانشکده مورد نظر انتخاب گردید. به منظور جمع‌آوری داده‌ها و اندازه‌گیری متغیرها از دو پرسشنامه خودگزارشی رضایت تحصیلی و هوش هیجانی بار-اُن (Barr-On's model) استفاده شد. پرسشنامه رضایت تحصیلی و هوش هیجانی در اختیار دانشجویان کلاس‌ها قرار گرفته و توسط آنان تکمیل شد. یافته‌ها: 168 دانشجو در مطالعه حاضر شرکت کردند. میانگین هوش هیجانی به‌طور کلی 45/0±25/3 بود که به صورت جداگانه بر حسب خودآگاهی 59/0±44/3، خود کنترلی 59/0±09/3، خودانگیزی 46/0±17/3، مهارت‌های اجتماعی 59/0±30/3 و هوشیاری اجتماعی 67/0±24/3 بود. نمره میانگین رضایت تحصیلی 63/14±55/96 بود. نتایج آنالیز نشان‌دهنده رابطه مثبت و مستقیم هوش هیجانی با رضایت تحصیلی بود. بر اساس ضریب استاندارد بتا با هر واحد تغییر در واریانس هوش هیجانی به اندازه پنج واحد در واریانس رضایت تحصیلی تغییر ایجاد شد. نتیجه‌گیری: می‌توان از طریق پرورش مهارت خودآگاهی و خودانگیزی در دانشجویان میزان رضایت تحصیلی آنان را افزایش داد. با ارتقاء سطح رضایت تحصیلی به‌طور مستقیم احتمال پیشرفت تحصیلی دانشجویان در آینده افزایش می‌یابد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectوضعیت تحصیلیfa_IR
dc.subjectرضایت فردیfa_IR
dc.subjectمهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectخودانگیزیfa_IR
dc.titleبررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده پردیس علامه طباطبایی (ره)، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume73
dc.citation.issue2
dc.citation.spage110
dc.citation.epage116


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد