نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلوی نائینی, سیدمجتبیfa_IR
dc.contributor.authorجزایری, سیدابوالقاسمfa_IR
dc.contributor.authorمقدم بنائم, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorافروز, غلامعلیfa_IR
dc.contributor.authorبهبودیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:00:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:00:58Z
dc.date.available1399-08-21T23:00:57Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:00:58Z
dc.date.issued2000-04-01en_US
dc.date.issued1379-01-13fa_IR
dc.identifier.citationعلوی نائینی, سیدمجتبی, جزایری, سیدابوالقاسم, مقدم بنائم, ناهید, افروز, غلامعلی, بهبودی. (1379). تاثیر میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان دبستانی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 58(1), 38-44.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-1421-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/490598
dc.description.abstractتاثیر مصرف میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در منطقه 18 آموزش و پرورش مورد آزمایش قرار گرفت. در این رابطه تاثیر پایه تحصیلی، وضع تغذیه، عادات مصرف صبحانه و عادت مصرف میان وعده در مدرسه نیز بررسی شد. بدین منظور بعد از امتحانات ثلث اول سال تحصیلی 76-1375، 236 نفر از دانش آموزان پسر در 4 دبستان بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (119 نفر) و گروه شاهد (117 نفر) انتخاب شدند. بعد از انجام آزمون های روانشناختی به گروه آزمایشی یک میان وعده کم کالری از نوع غذاهای مخصوص برنامه تغذیه رایگان مدارس داده شد و گروه شاهد، برنامه معمولی خود را ادامه داد. بعد از 4 ماه مجددا آزمون های شناختی و امتحانات ثلث سوم برای هر دو گروه در شرایط یکسان و همزمان انجام شد. وضع تغذیه به روش تن سنجی، عادت خوردن صبحانه و میان وعده در مدرسه با بررسی عادات غذایی بوسیله پرسشنامه و مصاحبه، عملکردهای شناختی با سه آزمون ویژه عملکرد ذهنی و عملکرد تحصیلی نیز بوسیله امتحانات ثلث ارزیابی شدند. اطلاعات حاصل از اجرای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که میان وعده غذایی در مدرسه تاثیر مثبتی بر نمرات آزمون های شناختی داشت که در مورد حافظه کوتاه مدت، معنی دار بود (P<0.03). هرچند میانگین نمرات دروس اصلی و معدل دروس بعد از مداخله، در دانش آموزان گروه شاهد بالاتر از گروه آزمایشی بود، اما تفاوت معنی دار نبود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که خوردن میان وعده در مدرسه چنانچه در طول سال تحصیلی و با مقدار انرژی بیشتر ادامه داشته باشد، احتمال پیشرفت تحصیلی و بهبود عملکردهای شناختی را افزایش خواهد داد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectآزمون های عملکرد شناختfa_IR
dc.subjectمیان وعدهfa_IR
dc.subjectروش تن سنجیfa_IR
dc.subjectوضعیت تغذیهfa_IR
dc.subjectکم وزنfa_IR
dc.subjectکوتاه قدfa_IR
dc.titleتاثیر میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان دبستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume58
dc.citation.issue1
dc.citation.spage38
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد