نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیرازی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorآزادی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorشریعت, مامکfa_IR
dc.contributor.authorنیرومنش, شیرینfa_IR
dc.contributor.authorشیرازی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:00:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:00:30Z
dc.date.available1399-08-21T23:00:30Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:00:30Z
dc.date.issued2016-10-01en_US
dc.date.issued1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationشیرازی, محبوبه, آزادی, فاطمه, شریعت, مامک, نیرومنش, شیرین, شیرازی, محمود. (1395). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر کاهش آن در سه ماهه اول بارداری. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 74(7), 493-499.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-7704-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/490532
dc.description.abstractزمینه و هدف: شواهدی وجود دارد که به نقش استرس بر نتیجه بارداری اشاره کرده است. نگرانی مداوم در طول دوران بارداری موجب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که سبب پیامدهای نامطلوب در بارداری می‌گردد. هدف پژوهش کنونی، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس در سه ماهه اول بارداری بر کاهش اضطراب زنان باردار مراجعه‌کننده به بیمارستان جامع زنان بود. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی همراه با پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود که در بیمارستان یاس در سال 1393 و 1394 انجام شد. 75 زن باردار در سه ماه اول بارداری از نظر میزان اضطراب با استفاده از آزمون استاندارد اضطراب همیلتون ارزیابی شدند. در این آزمون نمرات 18 تا 25 به‌عنوان اضطراب خفیف، 35-25 اضطراب متوسط و نمرات بالاتر از 35 اضطراب شدید می‌باشد. بر این اساس، گروه اضطراب متوسط و شدید به‌عنوان گروه مداخله در کارگاه‌هایی تحت درمان روانشناختی قرار گرفتند. کارگاه شامل به‌کارگیری تکنیک ذهن آگاهی و مدیریت اضطراب بود. گروهی که اضطراب خفیف داشتند به‌عنوان گروه کنترل فقط مراقبت‌های پری‌ناتال بدون هرگونه مداخلات روانشناختی را دریافت کردند. یافته‌ها: نمره اضطراب در هر دو گروه پس از انجام مداخلات روانشناختی کاهش پیدا کرد. به‌طوری که میانگین نمره اضطراب در گروه دارای اضطراب متوسط پیش از درمان 52/27 و پس از درمان 76/14 (001/0P<) و در گروه دارای اضطراب شدید 12/40 و پس از اتمام دوره درمانی 6/16 (0001/0P<) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت سه ماه اول بارداری در فرایند رشد کودک و فراوانی اضطراب زنان باردار در این دوره حساس رشدی، می‌توان بیان داشت آموزش تکنیک‌های مقابله با استرس، بهبود کیفیت زندگی مادر را به‌همراه خواهد داشت.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectاختلال استرسfa_IR
dc.subjectمدیریت استرسfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectسه ماهه اول بارداریfa_IR
dc.subjectزنان باردارfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر کاهش آن در سه ماهه اول بارداریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات تغذیه با شیر مادر، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانfa_IR
dc.citation.volume74
dc.citation.issue7
dc.citation.spage493
dc.citation.epage499


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد