بررسی ارتباط رفلکسهای تغذیهای و چگونگی تولید همخوانهای زبان فارسی در کودکان فلج مغزی اسپاستیک 10-5 ساله
(ندگان)پدیدآور
محمد رضا هادیانهوشنگ دادگرزهرا سلیمانیمحمد رحیم شاهبداغیشهره جلائی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف :فلج مغزی، واژهای است که برای توصیف نوعی از اختلال حرکتی بکار میرود که به دنبال آسیب غیر پیشرونده مغزی بوجود میآید و به دلیل آسیب به سامانه اعصاب مرکزی، با اختلالات حرکتی، گفتاری و اختلال در رفلکسهای تغذیهای همراه است. فقدان کنترل و هماهنگی عملکرد های دهانی- حرکتی در نتیجه عدم تکامل رفلکسهای تغذیهای، روی تولید صداهای گفتاری موثر میباشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین وضعیت رفلکسهای تغذیه ای و وضعیت تولید در کودکان فلج مغزی اسپاستیک است.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بر روی 52 بیمار پنج تا ده ساله فلج مغزی اسپاستیک مراکز و مدارس توانبخشی و کلینیکهای خصوصی انجام شد. گردآوری اطلاعات مربوط به وضعیت رفلکسهای تغذیهای از طریق مشاهده و معاینه مستقیم بیماران و ارزیابی تولید، از طریق آزمون اطلاعات آوایی تصویری صورت گرفت. تحلیل آماری از طریق نرمافزار SPSS و آزمونهای Chi-square و Fisher&aposs exact test انجام شد.یافتهها: وضعیت غیر طبیعی رفلکس های جویدن و زبان نسبت به سایر رفلکس ها فراوانی بیشتری داشت و ارتباط بین وضعیت رفلکس لب با تولید صداهای ĉ/v/m/y/r/p/ و وضعیت رفلکس جویدن با تولید صداهای /z/s/ و رفلکس گاز گرفتن با تولید صداهای š /z/j/l/ معنیدار بود. بین وضعیت رفلکس چرخشی و زبان با تولید صداها ارتباط معنیداری پیدا نشد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، در کل میتوان استنباط کرد که آنچه در تولید صداها تاثیر میگذارد احتمالا وضعیت اندامهای موثر در تولید آن صداها در حین عملکرد تولیدی است و در کودکان فلج مغزی به دنبال عدم تکامل رفلکسهای تغذیهای وضعیت ناهنجار اغلب در حین تلاشهای حرکتی گفتار بروز میکند که میتواند بر روی تولید تاثیر بگذارد.
کلید واژگان
فلج مغزیرفلکسهای تغذیه ای
تولید
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2006-08-011385-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی تهرانشاپا
1683-17641735-7322



