| dc.contributor.author | حسنین, پریسا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهیدی, سیامک | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:51:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:51:30Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:51:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:51:30Z | |
| dc.date.issued | 2010-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسنین, پریسا, شهیدی, سیامک. (1389). بررسی تأثیر تجویز طولانی اسید اسکوربیک بر اختلال حافظه ناشی از دیابت در موش صحرایی نر بالغ. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 68(1), 12-18. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1683-1764 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7322 | |
| dc.identifier.uri | http://tumj.tums.ac.ir/article-1-378-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/489277 | |
| dc.description.abstract | Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-qformat:yes
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt
mso-para-margin:0in
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:11.0pt
font-family:"Calibri","sans-serif"
mso-ascii-font-family:Calibri
mso-ascii-theme-font:minor-latin
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"
mso-fareast-theme-font:minor-fareast
mso-hansi-font-family:Calibri
mso-hansi-theme-font:minor-latin
mso-bidi-font-family:Arial
mso-bidi-theme-font:minor-bidi}
زمینه
و هدف: اسید اسکوربیک، در
چندین مدل تجربی سبب بهبود نواقص شناختی شده است. دیابت نیز موجب اختلالات یادگیری
و حافظهای میگردد. در این مطالعه به بررسی تجویز خوراکی اسید اسکوربیک (mg/kg100) به مدت 30 روز بر حافظه و یادگیری
احترازی غیر فعال در موشهای صحرایی کنترل و دیابتی میپردازیم.
روش
بررسی: دیابت با تزریق داخل
صفاقی استرپتوزوتوسین به حیوانات القاء شد. سه
روز بعد، اگر گلوکز پلاسمای بیش از اندازهگیری میشد، دیابت
تأیید میشد. درمان از شروع هیپرگلایسمی بهمدت 30 روز ادامه یافت. یادگیری
احترازی غیر فعال، در پایان درمان انجام شد و 24 ساعت بعد از آن، تست حافظه صورت
گرفت. در پایان حیوانات وزن شده و نمونههای خون برای اندازهگیری گلوکز جمعآوری
شد.
یافتهها: دیابت
سبب اختلال در فرایند حافظه و یادگیری احترازی غیر فعال در حیوانات گردید. درمان
با اسید اسکوربیک، سبب بهبود یادگیری و حافظه در موشهای کنترل گردید و نواقص
یادگیری و حافظهای را در موشهای دیابتی اصلاح کرد. در حیوانات دیابتی تحت درمان،
کاهش وزن و هیپرگلایسمی نسبت به موشهای دیابتی درمان
نشده کمتر بود. اثرات هیپوگلایسمیک و یا آنتی اکسیدانی اسید اسکوربیک، احتمالاً در
نتایج بهدست آمده بر روی یادگیری و حافظه در دیابت تأثیر داشتهاند.
نتیجهگیری: تجویز اسید اسکوربیک بهمدت 30 روز از آغاز دیابت سبب
حفاظت از اختلالات شناختی مرتبط با آن میشود. با انجام کارآزماییهای بالینی شاید
بتوان از اسید اسکوربیک بهعنوان یک مکمل همراه در بهبود اختلالات شناختی ناشی از
دیابت استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Tehran University Medical Journal | en_US |
| dc.subject | دیابت | fa_IR |
| dc.subject | اسید اسکوربیک | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | حافظه | fa_IR |
| dc.subject | موش صحرایی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر تجویز طولانی اسید اسکوربیک بر اختلال حافظه ناشی از دیابت در موش صحرایی نر بالغ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 68 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 12 | |
| dc.citation.epage | 18 | |