تاثیر مواجهه با استرس صوتی در دوران بارداری بر روند یادگیری و تثبیت حافظه فضایی فرزندان نر موشهای صحرایی
(ندگان)پدیدآور
برزگر, مرضیهطلائی زواره, سیدعلیرضاسلامی, محمود
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه
و هدف: شواهد متعددی نشان میدهد که
مواجهه با استرسهای محیطی مختلف در طی دوران بارداری بر رفتارهای فیزیولوژیک فرزندان
موثر است. در این مطالعه تجربی اثر
استرس صوتی در دوران بارداری، بر یادگیری تثبیت حافظه فضایی فرزندان نر
موشهای صحرایی در ماز آبی موریس و نیز میزان کورتیکوسترون سرم آنها بررسی
شده است.
روش بررسی: فرزندان نر از مادرانی که دوره بارداری را به طور
طبیعی گذراندند یا در هفته آخر بارداری در معرض استرس قرار داشتند، به چهار گروه
10 سری شامل یک گروه کنترل، و سه گروه که در هفته آخر جنینی روزانه 1، 2 و 4 ساعت
در معرض استرس صوتی بودند، تقسیم شدند. یادگیری فضایی طی پنج شب و هر شب چهار مرحله آزمایش، توسط ماز آبی موریس سنجیده شد.
در شب آخر میزان تثبیت حافظه فضایی نیز بررسی شد. مدت زمان سپری شده و مسافت پیموده شده در ربعهای مورد نظر
ماز تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج
حاصل نشان داد که مواجهه روزانه به مدت دو و یا چهار ساعت در هفته آخر بارداری
باعث ایجاد اختلال در روند یادگیری و نیز تثبیت حافظه فضایی فرزندان میشود (05/0p
کلید واژگان
آلودگی صوتیمواجهه پیش از تولد
یادگیری ماز
موش صحرایی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2011-01-011389-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی کاشانمرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
شاپا
1683-17641735-7322



