• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 26, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 26, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی نیازهای یادگیری بیماران همودیالیزی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

    (ندگان)پدیدآور
    مخدومی, خدیجهرحیمی, بهلولجبراییلی, محمدآبخیز, سعیداحمدی زاد, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    583.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه وهدف:به دلیل پیچیدگی فرایند همودیالیز و همچنین لزوم مشارکت بیمار در مراقبت سلامت خود، آموزش بیمار باید به‌عنوانیک جزء مهم برنامه‌های ارتقاء سلامت و مدیریت بیماریموردتوجه قرار گیرد. برایناساسآموزشبیمارانهمودیالیزی بایستیبرنیازهاومشکلاتاختصاصیهربیماراستوارباشدبهصورتیکهبتواندسببتغییر رفتاردرآن‌هاشود. هدف از این پژوهش، تعیین نیازها و روش‌های آموزشی بیماران در مراکز همودیالیز دانشگاه علوم پزشکیارومیه می‌باشد. تا با آگاهی از آن‌ها به اشاعه بهترین شیوه‌های عملی جهت توسعه آن دست‌یافت. مواد و روش‌ کار:این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بوده کهدر سال 1394 انجام گرفت. جامعه موردپژوهش شامل بیماران همودیالیزی که به بخش همودیالیز مراکز آموزشی درمانی ارومیه مراجعه می‌کنند؛ که طبق آمار موجود تعداد 420 نفر بیمار می‌باشد. داده‌ها از طریق یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، جمع‌آوری گردید. داده‌هایجمع‌آوری‌شده توسط نرم‌افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون‌های خی دو و t-test تحلیل شد. یافته‌ها: اکثر بیماران همودیالیزی ترجیح می‌دادند که از روش‌های پمفلت و کارگاه و سخنرانی شفاهی که توسط پزشکان، پرستاران و روان شناسان آموزش داده می‌شود استفاده کنند. بیشترین نیاز یادگیری بیماران همودیالیزی به ترتیب مربوط به مسائل روانشناسی (88/4)، عوامل خطرزا (75/4)، تغییر سبک زندگی (62/4)، تغذیه (56/4) و فعالیت‌های روزمره و ورزش (43/4) می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بیماران همودیالیزی در مورد مسائل روانشناسی (افسردگی، مدیریت استرس و ...)، شناخت ریسک فاکتورها، سبک زندگی و تغذیه نیاز به یادگیری دارند؛ که در این زمینه می‌توان از مشاوره‌های روانشناسی و تغذیه نیز در کنار توصیه‌های متخصصان بالینی استفاده شود. همچنین ضروری به نظر می‌رسد طرحی برایاستانداردسازی ساختار و محتوای آموزشی که مبتنی بر نیازهاییادگیری بیماران باشد ارائه شود.
    کلید واژگان
    آموزش بیمار
    نیازهای یادگیری
    بیماران همودیالیزی
    روش های آموزشی
    آموزش دهندگان
    نفرولوژی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2016-02-01
    1394-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    بخش همودیالیز مرکز آموزشی درمانی طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2857-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/488041

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب