اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای با جریان متناوب بر توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه نیمهتجربی
(ندگان)پدیدآور
واقف, لادنقیصری, شورشزاهدی, مجتبینوع مدرک
Textکارآزمایی بالینی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فرا جمجمهای با جریان متناوب، بر توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص است.
مواد و روش کار: 20 دانشآموز مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (10 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. ابتدا توجه انتخابی آزمودنیها با کمک آزمون استروپ ارزیابی گردید. سپس در گروه آزمایش، بر اساس سیستم 20-10 دو الکترود آند بهطور همزمان در نواحی F3 و P3 و الکترود کاتد در ناحیه FP2 روی سر قرار داده شدند و جریان الکتریکی با فرکانس 10 هرتز (موج آلفا)، شدت 1 میلیآمپر و مدت 20 دقیقه ارائه گردید. پروتکل مشابهی برای گروه کنترل استفاده شد با این تفاوت که فقط 30 ثانیه تحریک دریافت کردند. در پایان مجدداً آزمون استروپ گرفته شد. دادهها با استفاده از روش کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با موج آلفا توانست بر دقت و زمان واکنش دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص تأثیر مثبت و معنیداری (p
کلید واژگان
اختلال یادگیری خاصتحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب (tACS)
توجه
روانشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-05-011398-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران (نویسنده مسئولدانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان




