• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 25, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 25, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی برخی جنبه‌های اپیدمیولوژیکی مشخصات جمعیت شناختی و محیط تصادف مصدومین عابرین پیاده در سوانح ترافیک جاده‌ای در بیمارستان ارجاعی شهدا (ع)، استان آذربایجان شرقی

    (ندگان)پدیدآور
    غفاری فام, صابرصادقی بازرگانی, همایونسالاری لک, شاکر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    344.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: عابرین پیاده مستعدترین و آسیب‌پذیرترین گروه مابین استفاده‌کنندگان از جاده‌ها می‌باشد. مطالعه حاضر به‌منظور توصیف الگوی مشخصات برخی جنبه‌های اپیدمیولوژیک جمعیت شناختی و محیط تصادف عابرین پیاده مصدوم شده در سوانح ترافیک جاده‌ای در بیمارستان ارجاعی شهدا (ع)، استان آذربایجان شرقی انجام گردید.  مواد و روش کار: این تحقیق از نوع مطالعات مقطعی که از اردیبهشت سال 1392 الی فروردین سال 1393 بر روی 177 عابر پیاده‌ای که توسط وسایل نقلیه موتوری در سوانح ترافیک جاده‌ای مصدوم و بستری شده بودند، انجام گردید. اطلاعات در این مطالعه در دو بخش شامل مشخصات جمعیت شناختی، و مشخصات محیط تصادف مصدومین عابر پیاده جمع‌آوری گردید. نتایج در این مطالعه با استفاده از نشانگرهای آمار توصیفی و جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کای دو استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنی و انحراف معیار در جامعه موردبررسی 26/14 ± 05/40 بود. 4/86 درصد از مصدومین مرد بودند. و ازنظر سطوح تحصیلات 7/27 درصد دارای سطح سواد ابتدایی، و 6/22 درصد بی‌سواد بودند. و در جامعه موردبررسی 8/27 درصد دارای شغل آزاد و 5/16 درصد کارگر بودند. میانگین و انحراف معیار وضعیت اقتصادی عابرین پیاده در جامعه موردبررسی 29/13 ±46/32 بود.  5/43 درصد از مجروحین آسیب اندام تحتانی و 64/31 درصد آسیب بیش از دو اندام را در اثر برخورد با وسایل نقلیه موتوری داشتند. و حدود 32/59 درصد از سانحه‌ها در خیابان‌های دوطرفه اتفاق افتاده بود. 3/37 درصد از مصدومیت عابرین پیاده بین ساعات  12 ظهر الی 6  عصر و 8/80 درصد از مصدومیت‌ها بین روزهای شنبه الی چهارشنبه اتفاق افتاده بود. ازنظر شرایط آب و هوایی 1/66 درصد از مصدومیت‌ها در روزهای آفتابی و 1/70 درصد در روشنایی روز اتفاق افتاده بود. و ازنظر وضعیت استقرار عابرین پیاده در حین سانحه 9/46 درصد از عابرین پیاده در حال حرکت و در مسیر مجاز اتفاق قرار داشتند. بین نوع شغل و ارگان آسیب‌دیده بدن در سوانح ترافیک جاده‌ای ارتباط معنی‌داری مشاهده شد. (05/0P
    کلید واژگان
    عابرین پیاده
    سوانح ترافیک جاده‌ای
    اپیدمیولوژی
    ایران
    آناتومی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2014-09-01
    1393-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    گروه آمار و اپیدمیولوژی و دانشجوی کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،
    گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشکده علوم پزشکی، گروه بهداشت عمومی، تبریز، ایران

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2409-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487872

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب