اثربخشی توان بخشی شناختی بر کاهش نقائص توجه انتخابی در اختلال وسواسی- جبری
(ندگان)پدیدآور
آزادبخت, معصومهیزدانبخش, کامرانمرادی, آسیهنوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: با توجه به شیوع اختلال وسواسی- جبری در تمام سنین و اثرات مخرب آن در دوره کودکی و نوجوانی، بررسی و ارزیابی روشهای جدید درمانی با عوارض کم و تأثیر مناسب درمانی کاملاً ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود توجه انتخابی نوجوانان دختر دوره متوسطه دوم مبتلا به اختلال وسواسی- جبری بود.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال وسواسی-جبری در دبیرستانهای شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 96-1395 است. با انتخاب تصادفی چهار دبیرستان و غربالگری با استفاده از پرسشنامه وسواس فکری عملی فوا و همکاران، بعد از مصاحبه با آنها، 30 نفر از دانشآموزانی که ملاکهای ورود و خروج موردنظر پژوهش را برآورده میکردند، بهصورت هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. از هر دو گروه آزمون رنگ واژه استروپ برای سنجش توجه انتخابی گرفته شد و برای گروه آزمایش بهصورت انفرادی به مدت 12 جلسه برنامه توانبخشی شناختی اجرا شد.
یافتهها: پس از مداخله توانبخشی شناختی، نمرات تداخل در توجه انتخابی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهصورت معنیداری (001/0P
کلید واژگان
توان بخشی شناختیاختلال وسواسی- جبری
توجه انتخابی
روانشناسی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2018-08-011397-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران،گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران




