• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 30, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 30, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی دو روش تحریک الکتریکی مستقیم فراقشری مغز (tDCS) و بازی‌درمانی بر بهبود توجه و عملکرد روانی-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری: مطالعه نیمه تجربی

    (ندگان)پدیدآور
    زمستانی, مهدیایزدپناه, عرفانسلیمانی, سروه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    482.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: اختلال یادگیری به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین ناتوانی‌های عصبی-تحولی دوران کودکی نیازمند مداخلات مؤثر است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش تحریک الکتریکی مستقیم فراقشری مغز (tDCS) و بازی‌درمانی بر بهبود توجه و عملکرد روانی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) و جامعه آماری آن متشکل از همه مراجعان مرکز اختلالات یادگیری آموزش‌وپرورش شهرستان سقز در سال تحصیلی 1396 بوده است. نمونه پژوهش 30 نفر دانش‌آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه‌های تجربی 4 هفته (دو جلسه یک‌ساعته در هفته) شرکت کردند و گروه کنترل در طول دوره مداخلات به فعالیت روزانه خود پرداختند. قبل از شروع و در پایان دوره مداخلات توجه و عملکرد روانی حرکتی آزمودنی‌ها با آزمون عملکرد پیوسته IVA و آزمون حرکتی لینکین اوزرتسکی اندازه‌گیری و داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که هر دو روش باعث ارتقای توجه و عملکرد روانی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری شده اما این بهبود در روش tDCS در سطح (05/0p
    کلید واژگان
    tDCS
    بازی‌درمانی
    توجه
    عملکرد روانی حرکتی
    اختلال یادگیری
    روانشناسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-06-01
    1398-03-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران (نویسنده مسئول)
    دانشگاه کردستان
    دانشگاه تهران

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4538-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487759

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب