بررسی تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر مقطع دبیرستان منطقه یک شهر تهران در زمینه بیماری استئوپروز در سال 1389
(ندگان)پدیدآور
سنایی نسب, هرمزتوکلی, رضافرخیان, اسماءکریمی زارچی, علی اکبرحاجی امینی, زهرانوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیش زمینه و هدف: استئوپروز به عنوان یک بیماری خاموش درنظر گرفته شده است زیرا به آرامی و بدون هیچ علامتی استخوانهای فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. داشتن آگاهی و عقاید صحیح بهداشتی میتواند در بکارگیری رفتارهای پیشگیری کننده از این بیماری تأثیر داشته باشد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر در زمینه بیماری استئوپروز انجام گردید. مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 نفر از دختران نوجوان مقطع دبیرستان یکی از شهرکهای منطقه یک شهر تهران در سال 1389 انجام گردید، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای روا و پایا شده و مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، اجزاء مدل اعتقاد سلامت و خودکارآمدی بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس سازههای مدل اعتقاد سلامت و با استفاده از روشهای آموزش مستقیم و غیرمستقیم انجام گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss15 و آزمون آماری تی زوجی انجام گرفت. یافتهها: یافتههای مطالعه حاضر و مقایسه میانگینها نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمره آگاهی دانش آموزان دختر قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (05/0p
کلید واژگان
مداخله آموزشیمدل اعتقاد سلامت
آگاهی
ادراکات
خودکارآمدی
استئوپروز
آناتومی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-05-011392-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)،




